2011-03-16

De Molen - Vuur & Vlam

Av gårdagens släpp fick jag med mig en hel del, bland annat en av dessa Vuur & Vlam från De Molen. Ett bryggeri jag gillar på många plan. Deras öl har fräsiga namn på Holländska. "Vuur och Vlam" betyder tex. "Eld och lågor" som jag skrev redan igår. Jag gillar även dem för att jag har druckit öl tillsammas med HG Wicktorsson från Örebro Kulturbryggeri samt De Moles huvudbryggare Oliver Menno. En mycket trevlig man som gav mig ett par bra tips. Även om andra bryggeriers öl faktiskt.

En annan sak som är den främsta orsaken att gilla dem är etiketterna. Jag vill mena att det är de SNYGGASTE ETIKETTERNA I HELA ÖLVÄRLDEN! Men det är enligt mig.
På min etikett kan jag bland annat läsa att ölet är bryggt den 16 december 2010 och buteljerad den 21 Januari 2011. Man kan dessutom läsa om alla humlesorter man använt. de uppgår till 5 stycken innan man torrhumlat den med Amarillo och Soraci Ace. Se själva här under.



Nu om ölet då, De Molen - Vuur & Vlam är en europeisk IPA på 42 IBU och har 6,2% ABV.

När jag har slått upp den i glaset är det enormt mycket skum, mycket krämigt och det är skumgardiner som hänger kvar under hela upplevelsen. Det är i övrigt en mycket grumlig dryck som är mörkorange till färgen.

Doften är fruktig och det doftar mycket citrus. Man kan nästan redan känna beskan i doften.
Jag har inte fel! Det är mycket beskt, men det är inte alls så mycket citrus i smaken som jag hade trott att det skulle vara.
Det smakar mycket humle, och det är en bra munkänsla. Aningen för mycket kolsyra är ett minus i min bok. Efter ett tag så märker man att den är oerhört bitter. Men jag gillar när det är bittert så det är bra för mig.
Ölet har en väldigt bra grund, med en genomgripande bra maltighet i bakgrunden. Jag tror att den hade vunnit lite mer på att bli lite friskare. Alkoholen känns inte alls i ölet förresten.

Detta är en perfekt öl för min kollega Henning, men det är även ett bra öl för Balder!

Inga kommentarer: