2010-09-08

Pride of Nekron - En Imperial Stout som måste rekommenderas!

I lördags var jag och några vänner på The Green Lion Inn här i Malmö. Där fanns ett fat med en bild på en röd djävul som fångade mitt intresse. Till det futila (för att vara Green Lion) priset av 72 kr fick man ett glas av denna. En Pride of Nekron, från danska Djævlebryg. En Imperial Stout på 10.5%, 70 IBU. Svart som natten. Jag är normalt inget stort fan av tunga stouts och porters, speciellt inte om de är rökiga. Denna hade bara en lätt rökighet och det gillade jag. För övrigt var smakerna helt enorma. Går inte in på detalj, mer än att det hela var fruktansvärt gott. Så gott att när jag besökte Bishops Arms i måndags så var jag fortfarande sugen på detta öl men den hade de inte där så jag fick nöja mig med en Brooklyn Black Chokolate Stout. Dock inte illa det heller. Men en Pride of Nekron hade suttit fint då. Om ni är på Green Lion i Malmö eller på någon annan pub som serverar denna svarta pärla, se då för för fasiken till att smaka!



4 kommentarer:

Henning sa...

Bra skrivet Eberlund!

Patrik sa...

Det kommer en nekron till bolaget snart. Vet inte om det var pride eller son of nekron. Båda är dock superbra. Men det du ska hålla utkik efter är Gudelös från samma bryggeri. Den är bättre än alla nekrons och den kommer som ett mitt-i-månaden-släpp snart också!

/T sa...

Det är Son of Nekron som kommer till systembolaget i November.
Pride of Nekron kommer att finnas på fat på Stockholm beer tillsammans med flera andra mycket bra öl från Danmark. Förhoppningsvis letar den sig även ner till Malmö igen efter det.
http://elixirwine.se/StockholmBeer2010.htm

Anonym sa...

Den Son of Nekron som släpps i 6000 flaskor (T5) 1 november är endast på 6,5 %, men ändå mycket karaktärsfull i en hårdrostad stil med kaffe och chokladtoner i en rätt torr framtoning.