2010-09-06

Ölråd: 100827 Ekström - Het Anker Lucifer, Unibroue Raftman, De Molen Luid & Duidelijk & Westvleteren Blond

Efter ett lite sommaruppehåll var det dags för Ölråd igen som hölls i fredags förrförra veckan. Jag har bara varit lite seg med att uppdatera bloggen om det men här kommer det. Kvällens värd var vår kära Ekström.

Första ölet vi drack för kvällen var Lucifer, en belgisk blond från Het Anker.
Alkoholprocent: 8%
Pris: 59 DKK / 75 cl

Så här tyckte vi om den.

Eberlund: Lite lagervibbar i doften. Maffigt skum som varar länge. Påminner en hel del om Duvel. De 8% är väl dolda, känner inte det alls vilket är märkligt för det är en så pass simpel öl. Ingen direkt smaksensation. Hade funkat som en kall sommaröl vid poolen om det inte vore för det faktum att man antagligen drunknat efter en stund för man blev asfull.
Betyg: 6

Röstlund: Det finns många belgiska ljusa och starka öl, det här känns som ett bra tvärsnitt.
Ganska fyllig doft. Lite kryddig, lite skumbanan. Smaken gör inga frivolter, men den duger gott. Kan tänkas att ölet blommar ut om man intar det med en bit mat. Det har fin kolsyra och frisk syra. Ett helt klart bra alternativ när man vill ha en ljus stark belgare till middagen.
Betyg: 6

Balder: Lukten är inte direkt utmärkande av något, men man känner en tydlig sötma av lukten, typ skumbanan. När den hälls upp så ser den ut som en vanlig ljus lageröl men väl i glaset så är den grumligare. vid första smaken så är den ganska trist. En söt sak men den saknar något. Efter att ha hällt upp även jäsfällningen så blir det en rundare mer fyllig smak. Lite smak av söta äpplen. Nja, jag har druckit bättre i klassen. Ett plus är hur de 8% bara försvinner bort. Snubblande nära en sexa, men betyget blir bara: 5
Betyg: 5


Henning: Doften är försvinnande liten. Smaken innehåller halm, söt matlighet och en nytillverkad och spännande kryddighet. Den är väldigt nära Duvel, men väldigt mycket mer attraktiv. Har en överlägset snygg skumgardin. Passar perfekt att smaka av när du åker utomlands, och vill ha lite päronsmakande öl.
betyg 6

Ekström:
Den är som en vanlig lager i början men ändå med en något tydligare vetekarraktär... svag eftersmak som blir lite bättre om man slänger i jästfällningen! Väldigt lik biere novelle eller hur det nu stavas, den smakar nästan lite järn tycker jag! Passar nog mer på ett matråd än ett ölråd, lite smått besviken.
Betyg: svag 3:a

Patrik:
Påminner ganska mycket om en Duvel, fast lite rundare i smaken och utan det alkoholstick som brukar störa mig i en vanlig Duvel. Härligt skum som ligger länge längs glaskanterna. Trivsam som fan.
Betyg: 6

Genomsnittsbetyg: 5.3

Nästa öl det var dags för var från kanadensiska Unibroue. Den går under kategorin belgian pale ale enligt beeradvocate men på ratebeer menar de att det är en "smoked", med en alkoholprocent på 5.5%. På flaskan nämndes att den var gjord med rökt whiskey-malt. Nåja, oavsett vad det är, så här tyckte vi.
Pris: 59 DKK / 75 cl

Olsson:
"Peat-smoked whiskey malt ale"... Det låter ju jäkligt oroväckande för mig. Whiskey gillar jag inte. Framför allt inte whiskeysmaker i öl. Men whiskeysmakerna slår inte igenom, och det uppskattar jag. Kan känna viss sötma och en tunn rökighet. Annars känns det ganska tamt. Över lag ganska intetsägande. Den stora frågan är väl vad whiskeymalt är. Någon som vet?
Betyg: 4

Ekström:
Den har en väldigt svag whiskey karaktär om ens någon måste jag säga... i början smakade den väldigt kraftigt men nu helt plötsligt så var den väldigt blaskig och vattnig! Kanske det är en kombination av den ölkorv och chips resterna jag har kvar i munnen!?
Första doften var lite aprikos men sen blev den väldigt mild och mer eller mindre försvann...
Den får nog en 4a av mig tyvärr och då är jag nog snäll.
Betyg: 4

Eberlund:
Söt fruktig doft. Mängder med fruktsmaker, ingen märkbar beska. Aningen kryddig smak också. Känner dock inget av den påstådda whiskysmaken, eventuellt lite i eftersmaken att man kan hinta lite ek, men hade inte märkt det om jag inte visste om det. Mycket smaker men ändå lite platt. Eftersmaken ger mig lite kriekvibbar, dock utan det sura fast bara lite körsbär. Kanske lite nåt som ger lite körsbärssmaker i den? Lite vattnig trots alla smaker, ingen tyngd i den. Ingen favorit för mig men inte äckligt.
Betyg: 5


Henning:
Doft av gammal strumpa plus aprikos. Tyvärr bjuder Unibroue denna gången inte på någon smaksensation. En vetig och lite torr smak som lämnar en eftersmak som påminner mer om banan och trasmatta, än om maltig wiskey-öl. Jag kommer inte att köpa denna när jag åker till Fish and beer.
Betyg: 2


Balder:
Detta är en öl som verkligen har bättre tanke än smak bakom den. Jag tycker att jag känner en annorlunda maltighet, något som man ju även lovat. Dock är det inte något som smakar så mycket. Om man väl låter ölet gå runt i munnen så känner man en hel del smak. Men jag har svårt att säga något om den. Den är som vikingarna brukade säga om världen. Den är platt och hade mått bättre av lite humle och mer alkohol. Förlåt Unibroue. Men jag måste gå efter smak och inte efter tidigare erfarenheter. En sexa är i överkant, så den får betyget: 5.
Betyg: 5

Röstlund: Ganska tråkig öl. Den hade först lite doft av aprikos. Av den utlovade whiskymaltrök-grejen hittar jag inte mycket. Synd, för den verkade rolig.
Betyg: 2


Genomsnittsbetyg: 3.6


Efter besvikelsen som var Raftman var det dags för något lite mer spännande. Jag lät höra ett litet förtjust falsettskrik när Ekström plockade fram nästa flaska. Tyckte den verkade bra mycket roligare. Svåraste namnet att stava hittills på en öl i Ölrådet?

Det var en Luid & Duidelijk från De Molen, på 9.5%. De Molen brukar vara spännande. Så här tyckte vi.

Pris: 89 DKK / 75 cl

Henning:
Mennos Luid & Duidelijk Baaaaaaaaaaaaaarley wine! Fruktansvärt exklusivt öl med tydlig humle i doften. Mörk och härlig färg. Smaken bjuder på tumlande plommon och humlande beska. Klart drickvärd öl som med all säkerhet passar bra till en stark ost.
Betyg: 7

Ekström:
Kunde först inte identifiera doften men efter en stund säger Olsson "russin" och poletten faller ner... smakerna är russin, choklad och kaffe! Det är ju ett barley wine och det gillar vi ju! Dagens bästa öl måste jag säga, den är fruktansvärt gooooodd och den faller mig i smaken väldigt mycket!
Betyg: 8

Röstlund:
Ahh! Humle! Härligt. Djup och besk med ett sötfruktigt invaggande. Härligt frisk och samtidigt mörk och ruffig.
Betyg: 8

Olsson:
Första smaken var överväldigande. Kinderna drog nästan ihop sig av chocken. Men när temperaturen hade lagt sig och kolsyran lugnat sig så började det hända saker. Fruktigheten kom fram, och russinsmaken tog över ölet. Detta tillsammans med en väl tilltagen beska gör detta till ett väldigt intressant öl. I början var även beskan lite överväldigande, men det övergick till något helt underbart i takt med att smaklökarna vande sig.
Betyg: 9

Balder:
Vill börja detta med att berätta att jag haft nöjet att träffa bryggmästaren Oliver Menno. Precis som tidigare av Ekströms ölråd så har han "missat" på två av ölen och verkligen lyckats med ett. Detta är ett av de mest lyckade öl jag smakat på ett ölråd. För att ge honom lite kritik så är den för kall när vi får in den. Men när ölet kommer ner i tempen lite. Ja jävlar vilket gott öl det är. Den är tjock och fin men ändå en rejäl smak av humle. Ja detta är ett öl för Balder. Det är faktiskt en blandning av en porter och ett barley wine. Jag har skrivit så mycket i lycka att jag inte orkar skriva om varken smak eller lukt. En smakupplevelse utöver det vanliga.
Betyg: 9

Eberlund:
Kraftig humledoft med en del sötma. Första klunken gav en stark beska och en lång lång efterbeska som mynnade ut i en skarp beska som fick mig att rysa till. Sen var det som att smaklökarna anpassade sig lite för varje klunk. Svårt att känna igen tydliga smaker i den förutom humlen eftersom den är så stark. Hintar dock lite russin, vilket känns typiskt för ett barley wine. Även lite alkohol. Väldigt schysst öl men det finns många öl som jag sponant känner att jag gillar bättre. Svårt att betygsätta, vill ge 7.5 men det finns inte på vår skala men den når upp till en åtta om jag måste välja.
Betyg: 8


Genomsnittsbetyg: 8.1

Nu var egentligen Ölrådet slut. Men det råkade vara så att jag hade med mig en Westvleteren Blond och Olsson har ju sina hemma också. Ölrådet hölls i Malmö istället för hemma hos Ekström i Göteborg eftersom han ändå var i stan under helgen. Så vi bestämde oss för att klämma in en officiell provning av Westy-blonden också.

5.8%, kostade 28 Euro för 24 st, inkl pant för backen i Belgien.

Så här tyckte vi om den.

Balder:
Bara jag hör Westvleteren så reagerar jag. Men denna blonde måste jag säga blir en liten besvikelse. Om man jämför med åttan så är den väldigt olik. Annars är det en ganska så typisk belgare som inte utmärker sig så mycket. Lite för mycket kolsyra för min smak dessutom. Men det är ändå en god öl med en hel del smak. I doften känner jag faktiskt lukten av hästbajs. Något mina kollegor mest skrattar åt, men även lite medhåll från vissa håll. Jag håller tummarna på tolvan!!
Betyg: 6

"Omgångens spontanjästa" myntades även här av Röstlund som lugnt konstaterade: "jag hittar inte bajs nånstans" som svar på att det luktade hästbajs i ölen.

Olsson:
Lite halmiga dofter och järnig smak. Viss surhet och friskhet. Tydliga anistoner i eftersmaken. Kraftigare beska än vad man normalt finner i en belgisk blond. Jag gillar det, även om dess storebröder har mer att ge.
Betyg: 7

Henning:
En smak-kanon med mycket kolsyra och härliga godistoner. Den godaste Blond som jag druckit tack vare sin runda godissmak. En väldigt lagom mättad och lagom fyllig öl.
Betyg: 6


Eberlund:
En av de bättre belgiska blonden jag smakat. Sen smakar den också lite extra för jag kämpat som en överviktig gris som jagar en majskolv på en pinne för att få tag i den.... men trots det är den bland de bättre blonds jag smakat. Lite halm i både doft och smak. Rund smak, lite anis och märkbar beska i eftersmaken.
Betyg: 8

Röstlund:
Riktigt fin blonde, rikligt med kryddor och en lantlig framtoning med hö och mineral/jordighet(men ändå ganska nertonad).
Betyg: 7

Ekström:
Den är helt ok men den är väldigt halmig och inte med toner av hästbajs som någon sa! Den är trevlig men tyvärr inte mycket mer än så... en hel del vete kommer fram, den får nog bara en respektabel 5:a av mig.
Betyg: 5

Genomsnittsbetyg: 6,5

Ja det var allt för detta Ölrådet. Nästa gång blir 29:e september om planerna håller.


Inga kommentarer: