2010-09-03

Liten recension på Malmö Brygghus Cacao Porter

Begav mig till Systembolaget idag för att köpa det som släpptes från Malmö Brygghus idag. Som jag förstått det det skulle samtliga fem öl släppts i onsdags men de var försenade och idag kom två av dem, IPA:n och Cacao Portern. Köpte båda idag och har provsmakat portern.

Först måste jag berömma flaskan som är helt i min smak. Matt svart med en fin logotyp. Simpel men elegant, med patentkork. Flaskan är i begränsad upplaga, 2000 st kommer göras av varje sort, min hade #373. Sen tror jag de kommer övergå till lite enklare flaskor. Texten på flaskan lyder: "Cacaoporter är en överjäst öl med kakao från Malmö Chokladfabrik. Karaktäristisk smak: kraftig porter med fyllig sötma och maltiga toner. Som flytande kladdkaka när den är som bäst. Rekommenderad serveringstemperatur: 14-16C."

Vad tyckte jag?
Jag blev lite förvånad, den skiljer sig lite från andra liknande öl jag druckit förr. Mest märkbara var nog att jag inte fann den söt, som jag väntat mig efter att jag läst beskrivningen. Rätt len lätt smak, inte så tung som en porter kan (bör?) vara. Lagom kolsyrad, skummet var fint med små små bubblor. Eftersmaken var en tydlig torr chokladbeska som hängde kvar i munnen en stund. Doften är tydligt chokladig. Jag tyckte det var ett väldigt behagligt öl. Svårt att förklara, tungt men ändå lätt. Inte många smaker men de som fanns där var bra. De 8% av självförtroende som den innehöll kändes som ett bra val. Mindre hade nog gjort den för tunn, mer hade gjort den för spritig. Jag är förvånad över att den var så bra som den var. Kommer garanterat att köpas igen under de kommande pubhängen på Malmö Brygghus. Ska man nämna något negativt så kan jag tycka att priset för den känns aningen smärtande, hade varit mer lagom om den kostade ca 55-60kr /75 cl. Nu kostade den 99 kr / 75 cl.

Sen vill jag åter igen säga att jag tycker det är extremt kul med ett lokalt bryggeri, speciellt eftersom det ligger 5 minuters promenad från mitt boende. Ser fram emot att dricka allt de har att erbjuda i framtiden. Det var ett tag sen Malmö hade ett bryggeri. Mer sånt!



5 kommentarer:

Niggze sa...

Var inhandlades ölen? Hansas systembolag eller?

Almryd sa...

Precis, på Hansa. Ska visst finnas på Triangeln och Mobilia också

Balder sa...

min IPA har #285 och min porter har #162. Jag ska prova IPAn med Röstlund ikväll. Jag skriver om IPAn imorgon.

Patrik Olsson sa...

De är slut på Mobilia och Triangeln, men för en stund sedan fanns det rikligt av båda på Hansa. Lade vantarna på flaska 165 och 369 av Cacaoportern och flaska 219 och 280 av IPA:n. Någon form av samlad provsmakning ikväll månne?

Unknown sa...

För alla ölälskare i Stockholm, missa inte att gå till Queens head på måndag när Pilsner Urquell har sin uttagning till Master Bartender.De bjuder på god Pilsner, härligt ölhäng och bästa sättet att börja arbetsveckan på. läs mer på http://www.alltomstockholm.se/start/arti