2010-09-19

Ölresan till NYC - Baltazar and jazz

Igår var jag med om en av mina sjukaste upplevelser någonsin! Eftersom våran middag på Colicchio and sons var så bra så ville vi fortsätta på det sköna spåret med skaldjur. Så vi tog oss bort på Grand central station och deras Oyster bar. Där åt vi(jag och Röstlund, samt fru Röstlund) ostron. Ekström och min sambo Vilse tittade snällt på! En fin frulle måste man säga. Det blev en av våra nya favoritölbryggare på detta ställe oxå. Sixpoint heter bryggeriet och gjorde i detta fallet ett råg öl. Mer om detta längst ner på sidan.

Vi fortsatte sen att utforska staden innan vi hamnade på Baltazar. Detta är en av stans finare restauranger och serverar det bästa från det franska köket. Vi tog där en förrätt och en varmrätt. Dock så skippade vi ölet och drack vin för omväxlings skull. Det blev ett fint Cotes du rhone vin.
Det är nu det sjuka börjar. Här sitter vi uppklädda med bland annat slips och kavaj. När vi sen är klara och ska ta en taxi till en jazzklubb som Ekström väldigt gärna ville till. Det finns inte så mycket stortaxis, så vi brukar dela upp oss. Men denna gången så stog det en limousine utanför så vi hoppade in i den. När vi väl kom fram tittade folk väldigt besviket på mig som hoppade ut först. Det var ju ingen kändis. Men vi går från det som vissa kallar hig-life till att gå in på en sunkig jazzklubb!! Jag fick dricka Guinnes ur burk, och det var det finaste dom hade!

Nu lite mer om öl!
En uppdatering kan sitta fint.
Sixpoint - Righteous Rye Tapp
Sierra Nevada - Pale ale (tapp)
Southampton - Doubble Witt
Lagunita - Hop stoopid ale
Mareimaid - Pilsner (tapp)
Chimay - Röd
Smalls - Amber ale (tapp)
Guinnes - Extra stout
Avery - Out of bounds stout
Modelo - Negra Modelo
Fire island - Ligthouse ale
Brooklyn Brewery - Brooklyn Lager (tapp)
Sixpoint - Sweat action cream ale (tapp)
Speakeasy - Untouchable ale
Avery - IPA
Victory - Hop Devil Ale

Gårdagens bästa:
Som jag skrev innan Sixpoint har dykt upp som några nya favoriter. Det är ett bryggeri från Brooklyn. Dom gör en massa roliga och framförallt goda öler. Righteous Rye var en spännande rågöl. Bakom denna kreation finner man förutom råg en del kryddor och lite humle. 7.2 % alkohol och serverades perfekt till hummermackan Röstlund tog.
Gårdagens sämsta:
Nej nu har det dykt upp några dåliga. Guinnesen så klart, men även Smalls Amber ale var rätt trist. Men sämst var så klart Guinnes. Det ska fan inte serveras på burk. Det är jävligt dåligt.

Imorgonbitti lämnar vi New York så det lär inte bli så mycket öl inom de närmsta dagarna. Men det kan nog bli lite roliga äventyr för oss ändå.

Keep you (beer) posted!

1 kommentar:

Ingo B sa...

Oyster Bar är ett av de ställen som har varit inbokat sedan länge.
Problemet är att jag ofta fegar ur när jag väl skall beställa ostron utomlands.Ett dåligt skaldjur och byxan fylls med Guinnes