2010-09-17

Guldenberg Triple från Brouwerij De Ranke

Idag plockades det upp en flaska på bolaget som jag inte smakat innan. En flaska på 75cl inlindad i ett tjusigt blått och vitt papper. Då tänker man ju "oj den var fin, den måste jag köpa". Nä, jag tänkte "Ok, tänkte ändå köpa en Maredsous 8 för 55 kr så kan lika gärna prova denna istället". 69.90 kr kostar den. Lite mer men ändå...

Flaskan är tjusig, det har jag redan nämnt. Tog fram min trogna kapsylöppnare som hängt med sen gymnasietiden, det vill säga ca 10 år sedan. Den knäcktes! Lite oväntat faktiskt. Jag undrar hur många ölflaskor den har öppnat åt mig genom åren. Rest in peace. Som tur var hade jag fler öppnare hemma.

Färgen på ölet är grumligt ljusgul med en dragning mot orange. Honungsgul ungefär. Doften är inte speciellt utmärkande men tycker mig få lite Duvel-vibbar fast med lite mer jäst. Första klunkarna tänkte jag att den var väldigt fruktig och smakrik, om än med aningen för lite kolsyra för min smak.  I alla fall enligt mitt tycke om hur mycket kolsyra jag vill ha i en öl av denna typen. Men jag tyckte att det började bra med smakerna. Men det går över ganska fort. Jästen i ölet är väldigt utmärkande och börja ta över mer och mer av smakerna. Belgiska jäster kan ju ofta ge mycket smak men oftast är det gott, som tex i en Triple Karmeliet. Men här känns det bara jobbigt och man hade hellre haft en öl som smakade mer som en Duvel som tankarna gick mot i början. Att den dessutom känns lite avslagen gör ju inte saken bättre. Eftersmaken har en liten beska som inte är jättetrevlig. Vet inte om det är humle eller alkoholbeska som skiner genom på ett dåligt sätt, känns dock mer som oangenäm alkoholbeska. 8,5% ligger den på, skiner nog genom lite. Allmänt spretig smak med stickig efterbeska som får en att rynka på näsan.

Nä, detta öl kommer inte köpas igen. Ligger bland de sämre belgarna jag druckit och jag kan säga jag har druckit många. Jag hade hellre knäckt min ölöppnare mot kapsylen på en mer värdig öl....

Men några hyfsade bilder blev det i alla fall under en liten fotosession jag hade istället för att fokusera på Idol på tv.




2 kommentarer:

Beer-naise sa...

Ajdå! Jag som har beställt en flaska till mitt lokala bolag.

Almryd sa...

även om inte jag gillade kan du fortfarande tycka den är god :) smaken är ju lite olik men belgarmässigt tyckte jag inte denna höll måttet. Men en annan person kanske ser det som att den sticker ut på att bra sätt. berätta gärna sen när du druckit den vad du tyckte!