2011-11-09

Sierra Nevada Tumbler - Autumn Brown Ale







Såhär på höstkanten tänker Sierra Nevada att man behöver något gott att värma sig med och något som passar till alla goda maträtter som kommer med årstiden. Till exempel till den fantastiska pumpa-soppa som jag lagade häromdan. Dom har därför bryggt Tumbler som är en Brown Ale på 5,5 % och som allas vårt systembolag har haft visheten att hämta hem från andra sidan atlanten. Priset ligger på exakt detsamma som Torpedo från samma bryggeri, dvs 26,90 kr.

Jag köpte detta öl på släppdagen och delade med mig till Ölrådets 4e gästrecensent i historien, min granne Ove. Så här tyckte vi:

Henning:
Hittar toner av rostad kastanj och jord i doften.
Skön avrundning med sötma och avslutar med denna värme som är en mycket bra
egenskap, precis så som du vill ha en höst-öl. Skönt bubblig och, som bolaget skulle säga, medelstor kropp.
Jag hade gärna druckit den från ett fat då den har den där härliga amerikanska
tonen som exploderar så skönt när du får den färsk i staterna. Betyget blir en 7a.


Gästrecensent Ove:
Sötjolmig, varm ton i doften. Smaken påminner om ullkofta när
du är ute och går i skogen. Glädjen att komma in i värmen. Bra drickbarhet då man
gärna klämmer två på raken. Betyg: 7.


Skål!

Inga kommentarer: