2011-11-15

Priserna från Amsterdam

Ber hundra gånger om ursäkt. Detta inlägget har bara hamnat som ett utkast och inte publicerats. Men nu kommer det. Tack till Staffan som påminde om detta.

Många har frågat om priserna på de olika butikerna i Amsterdam, bland annat i kommentar från Stefan – Ölsvammel. En sak man absolut ska titta på är just priserna. Cracked kettle må ha väldigt mycket exklusiva drycker, men man tar betalt för dem. Bierkoning har mycket mer saker, men inte alls såna coola grejer som Surly eller Russian River.
Problemet med mitt kvitto är nu att jag inte ser alla priser. För att ge ett exempel så ser jag inte priset för en Rasputin.

Alla priser i SEK.
På Cracked handlade jag dessa
Lindemans Appel, 25 kr
Founders Devil Dancer, 156 kr
Bells Expidition Stout, 140 kr
Cigar City Marshal Zhukov, 505 kr
Emelisse Imperial Russian Stout, 40 kr
Den sistnämnda kan man ju verkligen dra paralleller kring då jag handlade andra Emelisse på Bierkoning.
Emelisse Barleywine, 34 kr
Emelisse DIPA, 30 kr
Emelisse TIPA, 34 kr
Emelisse Black IPA, 37 kr
Det innebär med andra ord att det inte är större skillnader på inhemska öl. En Imp Stout är regel dyrare att göra och kostar i regel mer. Här kommer fler inhemska:
Ramses Bier Dorstige tijger, 32 kr
De 7 Deugden Stout + Moedig, 32 kr
De Molen Kopi Loewak, 48 kr
De Molen Rasputin, (troligen som Kopi)
De Molen Stout & Hop, 30 kr
De Molen Bloed, Zweet & Tranen, 32 kr
De Molen Mout & mocca, 35 kr
De Molen Tsarina Esra, 53 kr

Och så lite amerikaner och en belgare
The Bruery Rugbröd, 170 kr
The Bruery Orchard White, 157 kr
Founders Dirty bastard, 50 kr
Flying dog in heat wheat, 25 kr
McChouffe, 53 kr

Bjuder på en bild om hur jag vaknade på morgonen när vi kommit hem! Ja det är klart att det blev kvalitetskontroll
NU är heller inte alla med som kommer att komma under julölsuppdateringen.
Det vill säga att det kommer att komma om några dagar då det är julölsuppdatering just nu!

10 kommentarer:

Ulric sa...

Trevligt köp! Kan åter konstatera det duktiga påslaget för amerikanerna jämfört med att köpa de där. Fast man kanske inte skall öppna den diskussionen igen ;)
Men ruskigt goda är de hur som helst!!

Staffan sa...

Lysande Balder.

Vad skulle du rekommendera att man tar med sig när man åker på en shoppingtur till typ belgien/holland?

Visst inkomst spelar ju såklart roll och vad man är villig att spendera. Finns det någon nedre limit eller är det bara att ta med så mycket som man kan?

Balder sa...

Svårt att svara på, alla tycker ju olika. Har svårt att svara på Belgien då jag inte har handlat öl där själv. Men mina kamrater har så jag delger lite skvaller.
Men i Holland hade jag satsat på De Struise och De Molen innan man beger sig till Amsterdam. Krogarna är ju underbara och priserna på inhemsk och bra öl är fina på Bierkoning.

I Belgien hade jag väl åkt till Westvleteren, Cantilon som första val. Phu, svårt finns så många bra! Får återkomma i frågan
Ska du ner Staffan?

Almryd sa...

belgien var vi i under augusti förra året och man behöver ju inte vara rik direkt. Första kvällen drog vi middag och typ 9 pubar med minst en öl på varje i bryssel och det landade på 500 kr. löjligt.... en Rochefort 10 kostade 10 pix på "ICA" där. Besöker man ölbutiker kan det säkert bli dyrare om man ska ha en massa importerade öl med sig hem.. men säkert billigare än hemma ändå. Vi var tre pers där med en stor fet merca-kombi och vårt problem var inte pengarna, det var platsen i bilen. fullt med öl _överallt_ (med medvetet minimerad packning) :D

Almryd sa...

för att nämna balders förslag.. Westvleteren, ja kanske om du vill smaka/köpa ölen. Annars skit i det, man fick inte se ett skit mer än shoppen och caféet. Tror de andra klostrena är mer öppna. Cantillon var dock trevligt!

Staffan sa...

Jag och min kompis ska åka ner någon gång under nästa år. Sen om det "bara" blir det ena av Beligen eller Holland eller båda får vi se..

Bierkoning verkar vara en grym ölbutik av det jag kan se från ditt inlägg. Priserna är ju inte heller sådär vansinnigt dyra som man kan tro!

Sen får man ju spara stålarna till 1/12 då en svindyr jäkel släpps. Iallafall om min info från bolaget är rätt. Samuel Adams Utopis volym 710 Modul T7...till det nätta priset av 1300 kr! Fast en Barley wine (?) på 27% kan ju bli spännande

Staffan sa...

Självklart heter den Utopia och inte Utopis...skrev fel.

Staffan sa...

Almryd...mycket intressant att ölen är så billig. 10 riksdaler för en så bra öl som Roche 10..otroligt!

Åker vi ner så får vi bila med en stooor bil alltså :)

Blir till att läsa på mer när man närmar sig avresa.

..när jag ändå skriver, tack för en bra blogg!

Balder sa...

När ska du ner Staffan? Jag ska själv köra den rundan i Juni. Ska först hem till min syster i Tyskland och sen blåsa ner mot Bryssel och vara där i dagarna två innan vi kör ner till Holland, för ett påfyllnadsprojekt.

Tydligen är Cantilon builligare på Cantilon än i vanliga butiker. Annars är det billigare att handla på typ ICA eller COOP.

Stefan - Ölsvammel sa...

I Belgien är deras drankencentrale (eller liknande) klart billigast. T.o.m. billigare än på själva bryggerierna och deras shopper.

Vad gäller trappistbryggerier så är de flesta stängda för allmänheten. Orval sticker ut då de har öppnat en del av klostret som ett form av museum. Vad jag vet är det sen bara Chimay och Westvleteren som har shop + pub som man kan besöka. Jag besökte dock aldrig Westmalle, Achel eller La Trappe.

Jag skrev ihop ett par inlägg om min resa: http://www.beerdrivel.se/?cat=93