2011-11-03

Amsterdam, reserapport del 1

Amsterdam, en vacker, trevlig men ytterst bisarr stad, denna stad kommer att behandlas i dagarna fyra. Idag en kort summering och med lite saker man bara måste prova på i Amsterdam, imorgon blir det lite om barerna, på söndag om affärerna och på måndag slår vi till med en bryggerirapport.

Denna bloggen handlar om öl och det är även det jag ska skriva om. Kan nog få in lite annat i det också. Ja det är trotts allt trevligt.

Jag hade laddat upp resan innan med att läsa på Kornmalt och humlekottar, Gödsvinet samt Öl är gott, resor är kul. Klart bra med mycket information från många olika människor.
Jag hade kollat upp några ställen jag ville till. Cracked Kettle och De Bierkoning för att handla med lite öl hel.
Men jag hade även hört talas om Beer Temple, en amerikansk pub mitt i hjärtat av Amsterdam. Men jag hade även hört om Café Belgique och Bierproeflokaal in the Wildeman.
Dessa skulle bli mina stopp för resan, samt att jag lyckades trilla in på lite andra ställen som kommer att behandlas här på Ölrådet.

Med mig på resan hade jag sambon Vilse, eller med mig och med mig. Hon fick resan av mig i födelsedagspressent. Vi bodde på ett hotel beläget mitt inne i smeten, rättare sagt på gatan Rokin. Gick man över gatan var man på Kalvertstraat, den stora shoppinggatan och gick man in i gränden bakom och genom den så var man på Red Light District. En perfekt plats för upptäcktsfärd!
Vår första dag var egentligen bara en kväll, vi checkade in på hotellet och gick ner på stan för att ta en öl. Vi hittade ett mysigt litet hak så vi slog oss ner på uteserveringen. Vilse tog en Wickse Rosé, en öl likande till Hoegardens Rosé som man ser på vissa systembolag. Ingen hitt, det var däremot min Judas. Det var en trevlig öl som liknade Duvel, men med lite vetesmak och lite sötare.

Andra dagen gled vi mest runt och shoppade. Som vanligt var det mer shopping från mig än från Vilse! Vi stannade dock in på Café Belgique på eftermiddagen och det var ett ställe att samla upp lite energi på. Mer om det imorgon.

Saker man absolut inte får missa då i Amsterdam.

Bitterballen, Tack Jonas på Gödsvinet för tipset om dem. Det är verkligen ett härligt öltilltugg. Jag tjatade på Vilse om att vi var tvungna att prova dem då det lät lite så där bisarrt som Amsterdam trotts allt är.
Bitterballen är en Nederländsk köttbulle. Det är någon form av köttsörja som man friterar lätt och serverar med senap. Vi köpte ett kakfat med lite ost och tilltugg och satte i oss lite öl och blev frälsta. Ölrådet, jag drack för övrigt en De Koninck. Vi var faktiskt lite väl hårda mot den. Den var helt OK på fat.
Efter vår nya förälskelse Bitterballen kom Vilse på att det är en klockren motsvarighet på Bitter fi**a om man är från norr om Skåne!

Missa inte heller Albert cuyp markt, på vägen dit kan man gå förbi Heinekken. Jag gick faktiskt in, men blåste dem på konfekten och gick igen! Viva la Craft revolution! Albert cuyp markt ligger för övrigt även halva vägen till bryggeriet Brouverij 't ij.

Red Light District, här är det som mest bisarrt. Man går längs de underbara och vackra kanalerna med alla dess mysiga broar och tittar på de fina båtarna som ligger förankrade längs kanalen. Men vid sidan av dig är det mystiska saker som händer. Först en Coffeshop där det sitter britter (9 fall av 10) och röker brass, sen en kyrka, sen en pub, sen ännu en coffeshop innan man hittar bryggeriet De Prael, en fin restaurant, nästa coffeshop och slutligen ett hus med röda lyktor och röda neonljus. Ja jag menar ett horhus.

En av de sakerna som man uppskattar mest är alla de små mysiga Caféerna. Här kan man äta en lunchmacka men även ta sig en fin fin öl. För mig blev det med La Chouffe, som återuppstått som min favorit belgare. En underbart god öl med härliga friska toner av päron.

Ett av de finaste är Café de Jaren. Deras uteservering på baksidan av cafét är ända ute till vattnet. Det ända problemet för mig var att det var en massa fiskmåsar och framförallt det värsta av allt duvor! Fy fan duvor är flygande råttor som borde utrotas från denna planet!
Här avnjöt jag i alla fall en Mort Subite i min skönas sällskap.


Avslutar med ett mat tips, Brasserie Harkema. Har INGET med öl att görra, Förbannat god mat bara!

Inga kommentarer: