2011-11-04

Amsterdam, reserapport del 2 - Barerna

Amsterdam en vacker, trevlig men ytterst bisarr stad, denna stad kommer att behandlas i dagarna fyra. Igår en kort summering och med lite saker man bara måste prova på i Amsterdam, idag blir det lite om barerna, imorgon om affärerna och på måndag slår vi till med en bryggerirapport.

Barer att gå till i Amsterdam
t Arendsnest
Beer Temple
Bierproeflokaal In the Wildeman


Ställen som kan vara värda ett besök
Café Belgique
Bier Fabrick


t Arendsnest är en liten pub som enbart serverar öl från Nederländerna. Man har 30 tappar, tyvärr så envisades man med att öppna dö sent, så när vi gick förbi så hade dom stängt. Men det är klart värt ett stopp då Holländarna ändå kan brygga öl. Jag tänker främst på De Molen, men även på Emelisse, La Trappe, Christofel, Ramses bier och Budelse. Finns självklart fler, men vi stannar där.
Beer Tempel är precis som det låter, det är ett tempel. Ett tempel som man lätt tar sig in i, men svårt att ta sig ur!
Ett gäng grymma fat påkopplade. Mestadels öl från USA, men även en del roliga öl från tex Mikkeller och Nögne Ö som vi i Skandinavien känner till väl.

För mig blev den stora hödjpunkten Mikkeller/Three floyds Boodgoop på fat. Fy fan vad god den är. Precis som föregångarna Ruudgoop, Hvedegoop och Oatgoop. Denna gången är den gjord på bovete.
På fat fick jag även i mig Southern Tiers barleywine Backburner.

För övrigt satte jag i mig en Druckrabbit porter, ett kul bryggeri som jag uppskattar väldigt mycket. Framförallt deras joint venture med Grassroots i ölet Ryeunion porter är ett öl som ligger mig varmt om hjärtat.
Men på flaska tog jag mig en Dark Horse Perkulator och delade en Southern tier Kramups med Vilse.
Sen drack jag lite öl som kommer att postas på Ölrådet i december...ni fattar!

Inte så långt från Beer Tempel ligger Bierproeflokaal In the Wildeman. En oas i stan som erbjuder lite allt möjligt.
Vi satt utanför på en smal liten bänk i den lilla trånga gränden In de Wildeman ligger. Det var strålande solsken och vi underhöll oss med att titta på britterna som var tokhöga på coffeshoppen mitt emot.
Bäst här var In de Wildemans egna öl, en farmhouse IPA bryggd av Flying dog. En perfekt öl i solskenet!
För övrigt så smakade jag på en Great divide Rumbler och i ölet som tog evigheter att dricka upp Emelisse Barleywine Jack Daniells edt.

Om man är ute och går längs shoppinggatan Kalvertstraat så ska man hålla utkik efter en gränd med en skyllt på den lilla humletomten La Chouffe. Där inne finner man Café Belgique. Personligen hade jag satt upp lite förhoppningar då jag trodde på ett mysigt hak med ett gäng tappar och ett fint flasksortiment med det bästa från Belgien. Vill ni ha det, åk till Belgien eller till Belgobaren i Stockholm! Det är ett litet litet ställe, man har några öl på fat. Men inget speciellt vi inte kan få tag på hemma. Själv så satte jag i mig en La Trappe Dubbel och gick.

Intill vårt hotell låg det ett nyöppnat ställe som heter Bier Fabrick. I en lokal som var ”industri chick” Ja fråga inte mig vad det innebär fråga Vilse som bjöd på det uttrycket. Så nu är Ölrådet även en inredningsblogg. Kanske lockar damer att läsa?
Ölen var bryggda i lokalen. Vi tog en Rosso och en Nero. Rosso var en amber ale. Den var väl så där. Smakade som en pale ale som har fått i sig lite för lite humle. Rosson skulle vara en porter. Men i mina ögon måste en porter var mörk. Detta var en mörk rödbrun dryck som serverades i helt fel glas. Jag väljer att inte nämna det mer än att det smakade nötter. Något man dock bjöd på jordnötter. Helt oskalade så det var lite kul att man hade något att göra samtidigt som man drack ölen.

Inga kommentarer: