2011-05-04

Xbeeriment hoppenheimer Imperial IPA

Xbeeriment gör ofta ett kul, lite spännande öl så när jag fick tag på denna öl som är gjord enbart för den amerikanska marknaden blev jag väldigt glad! Xbeeriment är från Danmark och bygger sitt öl på Amager brygghus.

På flaskan står det beskrivningen ”a Hoppy nuclear blast”. Om man läser det på svenska så står det, ”Balder en sommardag”! Ölet ska innehålla 3 olika sorters malt och 3 olika sorters humle, oklart för mig vilka det är i skrivande stund. 9,7% ABV, ligger ölet i alla fall på. Skulle vara spännande att veta IBUn.

När man slår upp ölet möts man av en ljusgul dryck och ett kritvitt skum. När skummet lägger sig hänger det kvar ett par läckra skumgardiner på glasets kant.

Doftar friskt i vårsolen på balkonen av delvis humle, men även av malten. Dofta tropiskt på något vis.

Smaken sticker iväg direkt! Det är friskt och humligheten blommar upp fint på min tunga. Mycket beska, en bra och trevlig beska som inte alls blir obekväm. Tvärtom! Men vilddjuret stannar upp och en maltighet kommer fram. Jag förstår den nukleära liknelsen. Ni vet svampmolnet, hur det först kommer en liten smäll som ger ett enormt moln. I den lilla foten känns då en smak av fikon, och en förvånande sälta. Sältan är ett trevligt inslag tycker jag. Men det kommer även sötma av allt detta, som lite honung och valnötter.

Av alla dessa smaker tror man ju att ölet är tungt, men inte alls. Det är en väldigt lättdrucken öl, nästan som en lager. Perfekt för sommaren. Synd för oss européer, grattis amerikat!

3 kommentarer:

Alexander sa...

IIPA är ju en himla god ölstil och vi får väl hoppas att den kommer in i SHBFs stilguide! Jag bryggde själv en DIPA (som jag benämner det) för ett tag sedan som blev mycket bra! 5 sorters malt, 3 sorters amerikansk humle som resulterade i 99 IBU och 9,2vol% ;) Inte dumt att ta fram för att dela med några vänner! En flaska är nästan för mycket för att dricka själv.

Balder sa...

Jag håller med, själv är jag glad för allt som är imperial eller dubbel. IIPA och DIPA har blivit mina favoriter efter Imperial stout.
Låter som en fin öl. Vad använde du för humle? En flaska är inte alls för mycket för mer än en person! Jag klämmer gärna en 650 flaska ensam när det är ett gott öl! Men stora är väl gjorda för att dela med någon man håller kärt?

Alexander sa...

IMP stout är ju en absolut favorit! :) I höstas hade en vän till mig lyckats lägga vantarna på en flaska Surly Darkness 2009 som vi provade och jävlar i min lilla låda! Det var ett av de absolut bästa ölen jag har smakat! I min bryggd körde jag Tomahawk som första giva och efter det 5g vardera var 10e minut av simcoe, cascade och tomahawk! Slängde även i en näve simcoe till sista minutrarna! Jag dricker gärna en hel flaska jag med, men det susar till bra i skallen så den passar bra att dela med en eller ett par polare!