2011-05-06

Cigar city - Bolita Brown Double Nut Brown Ale

En double nut brown ale. Brown ale är en ganska vanligt förekommande öl I framförallt Nordamerika.
Här i Sverige ser man inte den så ofta. Mest känd är väl Newcastle Brown ale, från USA känner de flesta svenskar till Brooklyn Brewerys Brown ale eller Avery Ellies Brown ale. Personligen föredrar jag den andra. Brown ale är inte en favorit annars. Den bara är där som ett trevligt alternativ, gärna till middagen.

Jag har själv satt i mig en hel del nut brown ale, framförallt när jag varit i Kanada där dom gör mycket av den sorten. Men det var vid vårt besök i USA förra sensommaren jag fick upp ögonen för det. Först Dogfish Head India Brown ale och sen Smyttunose Really old brown dog.


Systembolaget lanserade nyligen denna Double nut brown ale med namnet Bolita brown ale från Cigar City. Den är ett måste i min CG följetång. Det är ju inte helt enkelt att få tag på öl från bryggeriet i Florida. Jag delade denna stora fina flaska med min kamrat och Ölrådskollega Röstlund. Som ni kanske ser på bilden är detta från i påsk!

Precis som gårdagens Jai alai skummar den på friskt och det blir ett läckert ljusbrunt skum av den annars bruna, men genomskådliga, drycken.

Doften är precis som ett snickers, det är Choklad, kola och nötter men även en del kinesisk soya.

Smaken den är slående av choklad. Tyvärr så blir det lite för sött för våra smaker. Det är precis som titeln antyder en viss smak av nötter. Ölet har dock en väldigt bra maltighet som grund och botten. Skulle gärna sett en annan form av öl på denna typ av maltighet. Man känner en viss efterbeska i den torra eftersmaken. Väldigt torra eftersmaken ska man nog säga.
En generös ABV på 9%

Inga kommentarer: