2011-05-09

Great Divide Grand Cru

Eftersom Great Divide är ett av mina favoritbryggerier så var deras Grand Cru i senaste släppet på systembolaget ett givet köp och efter att ha smakat den så förstärks favoritskapet en aning.

Det var inte direkt vad jag väntade mig, en Grand Cru är ofta betydligt syrligare än denna var, trots att det fanns en liten syra. Syrligheten försvinner efter hand  när temperaturen går upp från kylskåpskyla, då tar sötman över mer. Det blir ganska sött, antagligen medvetet för att balansera ut de 11% alkohol som den innehåller, vilket är lite högre än standard i klassen, i alla fall bland de jag smakat.

Brunröd, inte så mycket skum. Fruktig doft med en hel del russin. Russin återkommer dock inte så mycket i smaken förrän den blir lite varmare. Desto varmare ölet blir i glaset desto fler smaker kommer fram, vissa bekanta men inget jag kan sätta fingret på. I eftersmaken finns något väldigt bekant men kan inte komma på vad det är för stunden och jag orkar inte analysera sönder det. Enda jag kom fram till var kanske lakrits? Lite? Bättre att bara dricka ölet. Ifall någon annan känner nåt kan ni tala om det för mig. Påminner en del om ett typiskt icke sönderhumlat barley wine, fast med en liten twist, lite mer vinöst och aningen syrligt. Skön eftersmak som hänger kvar i gommen en stund.

På flaskan står det att den passar fint med grillad kyckling med timjan, revben eller ugnsrostade grönsaker. Min middag var korv (chorizo) med bröd men det gick det också.

Kvalitativ komplex öl, om än inte vad jag väntat mig, men trots det gillade jag den väldigt mycket. Köpte två flaskor, men det blir nog att bege mig bort till spritbutiken igen och köpa på mig några till. För 79 spänn för 655 ml är det ett riktigt kap må jag säga.

3 kommentarer:

Malt sa...

Låter trevligt. Jag hade tänkt att prova den ikväll till lite kryddig Gulasch och meddina intryck verkar ju det bli en perfect kombo!

Henning sa...

Riktigt "Laid back" och avslappnad recesion Eberlund. Snyggt jobbat =)

Henning sa...

Sommartiden är här..