2011-05-15

De Molen / Flying dog – Bat out of Hell

Gonzo Imperial porter + Hel and Verdoemnis = Bat out of hell

Nu när vi lärt känna dessa två underbara drycker så ska vi få veta resultatet av att blanda dem två. Jag är ju själv världens sämsta på att blanda öl. Vet inte om ni kommer ihåg min half ’n’ half som jag döpte till ”Punkarkräk”? Det var en blandning av Punk IPA och Timmermans Kriek. Så vi har provat, ni behöver inte det.

Nu är det två riktigt bra öl som ska mötas i en smakbatalj utöver det vanliga. Bat out of hell blev resultatet och den kom bara i fräsiga 666 exemplar. I Sverige fick vi 66 till Systembolaget. Respekt till Systembolaget och Wicked wine som fick tag på så många!

När man slår upp den i glaset så är det som ren och skär motorolja! Läckert!

Mörkaste choklad, rök, vanilj och en aning portvin i doften. Portvin redan i doften. Det lovar gott för Balders smaklökar!

Smaken då, vad har det blivit av dessa två öl? Jo det har blivit en oerhört komplex dryck! Mycket kaffetoner i början som sedan snabbt och lätt går över till en beska och lite russin. Beskan lägger en aning i bakgrunden och ett mörk chokladutformande som avslutar i en vaniljsötma.
I början upplever jag en stickighet av alkoholen, annars känner man väldigt lite av de 9.2 % ABV.

Efter att ha druckit en del av den börjar den dofta och smaka lite tjära. Mycket spännande och MYCKET gott! Jag gillar den, men jag måste säga att min favorit av dem tre är Hel & Verdoemenis. Det är för övrigt det ölet som ger mest till Bat out of hell.

We can't stop here, this is bat country! – Hunter S. Thompson

Inga kommentarer: