2011-05-19

Green FLash - Imperial India Pale Ale

Jag har på senare dagar blivit väldigt förälskad i DIPA och IIPA. Är det förresten någon som känner smakskillnaden på de båda? Är den ena torrare än den andra, det är den ända skillnaden jag kan tänka mig.

Idag ska ni får veta vad jag tycker om denna IIPA som kommer från San Diego bryggeriet Green Flash. Många av er som läser har nog provat Green Flash - West coast IPA. En av mina personliga favorit ipor, så deras IIPA måste ju bara vara en vinnare.



Det är en trevlig flaska på 650 ml man möter. En sån där öl som är perfekt att dela på två. Jag hade min helt för mig själv, förutom att jag lät några smaka lite på den. Jag är ju trotts allt inte snål! När ölet slås upp är det en ljus,ljus bärnstensförg med små och flyktande bubblor.

WOW vilken sannslös humledoft!! Aningen malt också. Fan jag letade så hårt efter en annan smak att jag tog ett ordentligt andetag som medförde att jag sniffade upp ett gäng skum i näsan. Även lite öl letade sig in där. Jaja, det luktar passionsfrukt märker jag av det. Lite obehagligt att sniffa ölskum, inget att rekomendera.

Något jag dock kan rekomendera är denna underbara öl. För direkt man smakar på det är det underbart! Humlen är frisk och sätter den största delen av smaken. Ingen karamellsötma men inte heller någon direkt torrhet. En ganska svårförklarad öl med ord, denna måste bara smakas.
Humlebomb till tusen, superb i dess humlebeska. Eftersmaken av just denna humlebeska är låååååång och riktigt bra. Mellan humlesmakerna och efterbeskan är det en viss fruktighet och lite pommerans.
Efter ett tag känner jag även en liten smak av vitpeppar.

9.4% ABV har den iallafall. Men var fanns dom i ölet? Inte minsta lilla tendens att bli spritig.

Köpenhamns ölfestival, 7 dagar kvar! Ni kommer väl?

2 kommentarer:

Tomas på SocialMedier.se/ol sa...

Låter sjukt gott om man som jag gillar humle... :)

Länkar hit för att tipsa om detta inlägg.

Balder sa...

Ja den var väldigt trevlig! Länka på! Det tycker vi om.