2011-05-05

Cigar city – Jai Alai Cedar aged, humidor series.

Nämen vad sägs om lite Cigar City? Fyra raka på fyra dagar? Jag fick inspirationen av att läsa om hur Weine på Casabeerblog har åkt till Tampa i Florida för ett besök.

Jag kom i kontakt med Cigar city första gången på The Blind Tiger i New York. Tyckte inte att det var någon höjdare, men så gick temperaturen ner lite och jag blev väldigt glad för den. Mitt andra intryck blev en imperial stout vid namnet Marshal Zhukovs. Det var en av de godaste öl jag provat i mitt liv!

En IPA som är väldigt god lagrad på cederträ. Ja ni har nog sett det förr. Som surfarna i Grain med Sam från Dogfish Head Brewmasters. Nej jag totalvägrar att kalla programmet vid dess svenska namn, då jag anser att namnet är väldigt dåligt översatt. Bra program som gick på Discovery annars för er som missat det.


Först måste jag berömma den mycket snygga flaskan. Jävligt läcker!
Skummet är tjockt som vispgrädde och vill inte falla samman, väldigt imponerande skum! Okey, jag vet är det är lite nördighet i att kolla på skummet så länge. Ni skulle hört min sambo. Som vid minst tre tillfällen frågade mig om hur spännande det kan vara att titta på skum.
Efter ett tag hade jag ju så klart tröttnat på det och drog fingret genom skummet och det blev som en krater. Skummet rörde sig inte det minsta. Som när någon snubbe i bilen öppnade röda havet. IMPONERANDE!! Nej nog om skum. Det blir nog inte en rolig läsning av det!

När jag luktar på det så är det förvånansvärt. Det doftar inte alls mycket. Men efter åtskilliga försök, samt lite näsa i ölet, så känner jag en doft av ett tropisktfruktland och en del pomerans.

Smaken är annorlunda…oerhört annorlunda!
Smakar nästan som doften, dvs tropiska frukter. Nästan som en ananas med lite humle. En väldigt bra efterbeska! Till och med sambon gillar det! Det är ett bra tips. Klart att hon får smaka när hon har sett mig beundra skum i ca 20 minuter. Jo jag gillar detta, men det är lite saker som stör mig. Cederlagringen medför en peppar smak, den blir dessutom lite torrare och gräsig. Hade kunnat vara fyndigt och säga träig…och det gjorde jag! Nja, det är som sagt gott. Men jag föredrar nog en vanligt Jai Alai.

Jag ska för övrigt till Kanada i sommar, då ska jag ta med mig lite cederträ hem från min vän Warrens firma. Han driver nämligen en sawmill som fokuserar på cederträd. Detta innebär att jag nu inbjuder Olsson och Eberlund till cederlagrad IPA bryggning i sommar.

Vi kör i sommar klockan tre….ok?

1 kommentar:

Weine sa...

Tyckte också att originalet var bättre, just pga denna pepprighet som ville ta över efter en stund. Men vist är det gott .)