2011-05-14

De Molen - Hel & Verdoemenis

Gonzo Imperial porter + Hel & Verdoemenis = Y

Tyvärr så har jag lite hjärtesorg idag, jag upptäckte just att jag inte har någon Hel & Verdoemenis kvar. MEN jag har Hel & Verdoemenis Misto B.A kvar!

Så jag måste tyvärr använda den som provexemplar istället för den vanliga. Hoppas ni har överseende med detta! Skillnaden på de två är att denna är fatlagrad på bourbonfat från bland annat Wild Turkey.

Drycken är svart som natten men inte så komplakt som man tror när man ser flaskan. Ett minimalt men brunt skum. På tal om flaskan. Ja den är snygg när det är öl i den. Den tappar en aning av att inte ha innehåll när den blir ljus. Kankse vore att föredra gröna flaskor?

Doften är av ljuvligaste chokladtonerna och en aning av portvin. En juligdoft trycker sig fram och jag tror att det är stjärnanis jag känner. Även lite kaffe känner min näsa.

Smaken är komplex precis som sig bör. Mycket av alla smaker! Choklad, rökighet och lite russin. Det sticker till lite och det är i detta fallet på grund av fatlagringen. Ja ni som har smakat Wild Turkey vet vad jag pratar om. Jag har vid ett svagt tillfälle halsat Wild Turkey direkt ut flaskan vid en lägereld i Kanada. Dumt och onödigt. Tillbaka till ölet. Det är precis som i smaken en viss portvinsmak som förhäjer känslan. Det går sen över till en vaniljsötma som man tror ska avrunda smaksymfonin. Men då kommer den tillbaka till ruta ett och smakar åter choklad. Men i denna chokladavslutning kommer en mindre men väl så välkommen efterbeska.

Helt underbar öl!

Inga kommentarer: