2011-05-13

De Molen - Hel & Verdoemenis

Gonzo Imperial porter + Hel & Verdoemenis = Y

Tyvärr så har jag lite hjärtesorg idag, jag upptäckte just att jag inte har någon Hel & Verdoemenis kvar. MEN jag har Hel & Verdoemenis Misto B.A kvar!
Så jag måste tyvärr använda den som provexemplar istället för den vanliga. Hoppas ni har överseende med detta! Skillnaden på de två är att denna är fatlagrad på bourbonfat från bland annat Wild Turkey.

Synd att flaskan blir lite mesig utan sitt innehåll, den med innehåll är den häftig. Jag har bara sett de små flaskorna som gröna annars. Så liten, men med så mycket kraft i!
Svart som natten men inte så kompakt. Mycket lite, men brunt, skum.


Doften är ljuvlig av choklad och aningen av portvin. Man finner även en rostad ton och någon julkrydda. I detta fall är det en doft av stjärnanis.

Smaken är som sig bör komplex. En bra sak är att det är starka toner av alla smaker. Det ger ölet ett djup. Man känner smaker som choklad, rökighet och lite russin. Det sticker till lite och det är troligen av fatlagringen. För er som druckit wild turkey vet vad jag snackar om. I Mistons fall beror stickigheten till stor del av dess fatlagring.
Det dyker förresten upp en härlig portvinssmak som senare går över till en vaniljsötma. Men det är inte slut här, ölet kommer tillbaka till ruta ett och den där underbara chokladsmaken kommer tillbaka. I detta ögonblick känner man även en väl så välkommen efterbeska.

Helt underbar öl!!

Inga kommentarer: