2011-04-23

Ölråd: 110415 Henning - Spendrups Premium Gold, Malmö Brygghus Cacaoporter, Ska Brewing Nefarious Ten Pin Imperial Porter, Mikkeller George!

Helgen innan påsk var det Ölråd hemma hos Henning. Han har plockat fram jaggan för säsongen och han plockade upp oss i den. Lyxig start på ett Ölråd må man säga.

Stolt ägare



Han började med att servera en "Mystery Beer" som dock inte bjöd på så mycket "mystery". Den serverades utan att vi fick veta vad det var. Först efter betygssättningen avslöjades det. 2 av burkar hade legat och guppat i Hennings Jaguar ett år så man kan väl säga de var lagrade? Enda skillnaden verkade vara att de hade antingen mörkare färg.

Spendrups Premium Gold
Land: Sverige
Alkoholhalt: 5.9%
Pris: 13.50 kr/50 cl

Så här tyckte vi om den.


Eberlund:
Tunn doft, tunn smak. Smakar knappt nåt. Extremt ljusgul smak. Jag vet inte vad det är för öl men jag gissar det är den Norrlands i den skitfula flaskan.
Betyg: 2

Balder:
En trist doft med lite skumbanandofter. Smaken är av ungefär samma sak. Smakar tonårsfylla. Jag är redan trött på den. Men det är en lager iallafall. Jag tror att det är en vanlig Mariestads.
Betyg: 2

Olsson:
Ganska tunn och frisk. Känns som en klassisk lager utan vidare utsvävningar, som jag kan gilla för vad den är. Lite som en Andersson och med vissa toner av jaguarlagrad aluminiumburk.
Betyg: 5

Röstlund:
Lätt, frisk och ljus. En lager som passar till att svalka strupen, för man måste nog
dricka den kall. Bättre än Mariestad export.
Betyg: 2

Henning:
Doften är tunnare än jag förväntat. Smaken bjuder på svensk sommar, lite midsommarfylla-känsla. Jag tycker att det finns bättre svenska lager men detta är ändå en öl som jag kan tänka mig att köpa i framtiden. Smaken är lagom maltig och lite fruktig.
Betyg: 3

Ekström:
Haj, den luktar lite fruktigt och smakar mycket koppar... Rätt lättdrucken sommaröl men den är inget annorlunda! Ganska trist tyvärr... om jag skulle gissa så en pripps kanske.
betyg: 3

Genomsnittsbetyg: 2.8

Härefter gick vi vidare till en lokal öl. En av de 1000 första flaskorna som släpptes på Systembolaget.

Malmö Brygghus Cacaoporter (Batch #1)
Land: Malmö, Sverige!
Alkoholhalt: 8%
Pris: 99 kr / 75 cl

Eberlund:
Chokladig doft, chokladig smak med en skön smak som hänger kvar i munnen länge. Jag har gillat denna ölen sen de började göra den, den är min favorit av brygghusölen och jag gillar de första batcherna bättre än de senaste.. sen de bytte cacaosort. Den är underbar, riktig ren okonstlad chokladighet som är perfekt balanserad med grym eftersmak. En av de snyggaste flaskorna jag sett också.
Betyg: 9

Ekström:
Den luktar inte jättemycket choklad tycker jag men den jag kan även ana kaffetoner i doften! Smaken är tunn och dör snabbt och övergår till lite kopparaktig men inte på ett dåligt sätt för den försvinner lika snabbt igen! Det är min första Malmö brygghusöl är tyvärr inte jätteimponerad men det kan ju vara ett dåligt ex kanske? Fast alla dricker ju ur samma flaska...
Betyg: 4

Olsson:
Kakaoportern är min absoluta favorit av Brygghusets öl. Eftersom detta är är från första batchen är vi i skrivande stund de personer som dricker den längst lagrade kakaoportern från Malmö Brygghus. Nu i alla fall. Kanske inte nu längre. Vem vet.. Den har i alla fall lagrats bra. Fortfarande ok tryck i kakaon, även om den var mer framträdande i batch 1 när den var färsk. Tycker mig känna lite vinösa russintoner i den nu. Fina grejer!
Betyg: 9

Röstlund:
Detta känns som Malmös stadsöl(som landskapsblomma/öl). Efter en tid på flaska har en russinton dragigt in, kakaobeskan ligger som en tät men balanserad trygghet i eftersmaken.
Betyg: 8

Balder:
Eftersom jag är en frekvent besökare hos brygghuset så har jag smakat den på fat och jag fick tag på en av de första 100 flaskorna. Hade bara smakat den färsk så det är kul att prova den nu ett halvår senare. En mycket trevlig dryck. Doften drar direkt i choklad. I smaken börjar den mjukt och går över till en russinsmak innan den kommer tillbaka till sötman och framförallt cacaon. Jag fullkomligt avgudar den torra cacaosmaken som avrundar hela ölet och gör det till den goda ölen den är. nu har man bytt ut den peruanska cacao mot en annan sydamerikansk cacao som jag har för mig är från colombia. Betyget är högt då det är en mycket god öl!
Betyg: 9 (mycket nära 10)

Henning:
Detta öl är lika genialiskt i ide som i genomförande. Sååååååååååå god! Denna flaska har lagrats cirka halvåret och i glaset hittar jag en härlig russinton och eftersmaken av den kvalitativa kakaon sitter som en smäck. Jag uppskattar verkligen munkänslan som är skummande god, lite mindre kryddning än i fat-serverad cacao-porter, men fortfarande mäktigt och krämig. Detta är ett riktigt höjdar-öl!
Betyg: 8

Genomsnittsbetyg: 7.8


Tredje ölet vi provade var den prydligt vaxinklädda Nefarious Ten Pin Porter.

Nefarious Ten Pin Imperial Porter
Land: USA
Alkoholhalt: 8%
Pris: 79,30 kr/65cl

Balder:
Doften drar verkligen i choklad och lite humle. Med chocklad än cacaoportern från Malmöbrygghus. Smaken är komplex, en del kul smaker som soya och lite honung. En beska som passar bra in i ölet. Jag är nöjd och då är det bra. Får faktiskt högre betyg för att bryggeriet från Durango är lite coolare än många andra.
Betyg: 9

Eberlund: Vaxpimpad flaska verkar alltid fett så då väntar man sig en Behemoth, Bommen & Granaten eller nåt annat. Maltig, lite frukig och rostad doft. Rund smak med bra fyllighet och en bra efterbeska. Ett fint öl. Efter det känns det ändå som jag saknar nåt men jag vet inte riktigt vad. Kunde gett mig mer, kanske förväntade jag mig mer? Kan dock inte förringa ölet i sig.
Betyg: 7

Olsson:
Välhumlad stout med alla klassiska inslag i en modern, amerikansk imperial porter/stout. Fruktig och en liten rökighet. Detta kan man bowla till!
Betyg: 7

Ekström:
mmm mycket trevlig, smaken är dov men ändå lagom tydlig, rostade toner av kaffe med russin och choklad. Lättdrucken, smaklig och inte så tung! Jag är imponerad av sammansättningen av smakerna. Längesedan jag smakade något lika väl balanserat...
Betyg: 8

Röstlund:
Öl eller sportredskap? Ska tydligen förbättra ditt bowlande. Själva ölen är god. Smakerna är blandade, första klunkarna ger mycket humle. Sen tonas det ner med lite fruktighet och rostad choklad.
stabil imp porter, hade gärna druckigt den när jag bowlade.
Betyg: 7

Henning:
Detta är en schitzofren öl, den utger sig för att vara en imperial porter, den är humlig om du vill och söt om du vill. Jag ÄLSKAR de olika kvaliteter som den bjuder på, doft av dadelsirap, smak av krämig kola och tokig citrusfrukt på samma gång, eftersmak som snörper ihop säcken av komplexa smaker på ett angenämt sätt. En helt enkelt rolig öl men på samma gång seriös..
Betyg: 8

Genomsnittsbetyg: 7.6


Till syvende och sist avslutade vi med en Mikkeller. Med en boxare på! Pow in your FACE!

Mikkeller George!
Land: Danmark
Alkoholprocent: 11.11%
Pris: 86,55 kr / 25 cl

Om denna motorolja tyckte vi:

Olsson:
Jag bytte motorolja på min kära röda moped igår. Stod på Statoil och valde mellan 10w-40 och 15w-40-olja. Så lite jag visste då. För bara det dubbla literpriset kunde den röda springarens motor blivit smord av George från Mikkell o CO. Den doftar vinöst som ett barley wine och smaken känns komplex som en bok man inte hade hanterat i grundskolan. Konsistensen när ölet kommer in i munnen ä:r som ovispad grädde.
Betyg: 9

Balder:
Motorolja i sin renaste form. Doften är komplex och drar med av ett bareywine. Smaken är dock något utav det yttersta. Smaker smaker smaker. Det är komplext som attan! Det är trögflytande vilket gör munkänslan bra, men det känns lite som att dricka tjock youghurt. Smakerna är av rök, lite kaffe, även här lite soya, humlebeska, russin lite annan tropisk frukt och vanilj. Lite peperoni från en pizza och kanske en liten smak av oregano. Detta är gott, det är sjukt och det är komplext. Helt i Balders smak.
Betyget är klockrent: TIO!!
Betyg: 10


Henning:
Sssscchkaboooooooooom!! Detta är den mest tjockflytande öl jag någonsin hällt upp. Mikkeller sparar inte på krutet, bokstavligt talat, detta smakar allt!! (bla krut). Dofter av Barley wine-stil med russin, vanilj, konjak och melass. Smaker som bjuder på jättegoda frukttoner som gifter sig med 89%-ig choklad och kaffebönor. Ölet visar vilken galning Mikkel är och hur goda drycker man kan göra i Norge, om man har viljan och kunnandet. Mycket imponerande.
Betyg: 9

Röstlund:
Maffigt, en fruktig imp stout som ger mig en glädjeuppercut så jag går ner för räkning.
Russin som kickar in och avlöses av rostad malt. Väldigt god.
Betyg: 9

Eberlund:
Kolsvart öl. Helt over the top när det gäller doft och smak. De andra har säkert förklarat en massa om hur den smakar. För mig är det som att dricka nåt med samma konsistens som vaniljsås eller nåt. Densiteten är ganska makaber. Det gör den lite för tung för mig, det är som en hel efterrätt. Kanske hade funkat som efterrätt. Som efterrätt, inte till en efterrätt. Jag hade uppskattat dessa smakerna i en lite mer lättdrucken öl. Med lättdrucken menar jag att den skulle inte var som att dricka en proteinshake.
Betyg: 6

Ekström:
Svart som natten... men smakar som en ung mö och har en skarp rökig smak och doft! Den har inslag av russin och stark chokladkaraktär och tycker synd om folk som inte fått äran att testa! En big up till martin för detta öl! En underbar mix av barley wine tendenser och stout som får mitt hjärta att nästan att hoppa ett slag... konsistensen är fyllig och tjock. Kan inte sammanfattas i en vettig beskrivning
Betyg: 9

Genomsnittsbetyg: 8.6

Det var allt för denna gången!

4 kommentarer:

Gripen sa...

Kul provning! Var redan innan väldigt sugen på att prova George!, och att läsa era omdömen gör ju inte saken bättre... Någon av er som provat den bourbonlagrade versionen?

Almryd sa...

Jag har inte provat den, tror inte de andra har heller. Den verkar farlig... med tanke på hur denna smakade och så lite bourbon på det.. känns lite over the top :)

Balder sa...

Jag har pillat lite på den. Nästa gång jag är över i Danmark ska jag se till att köpa en. Med tanke på hur fin George är valet enkelt!

Gripen sa...

Den verkar onekligen väldigt farlig, så jag ska se till att lägga vantarna på en av varje när jag tar tåget över om ett par veckor!