2011-04-02

De Molen - Hemel & Aarde

Ska forstätta min Holländska-lektion som hållt på ett tag. Hemel & Aarde betyder som likt på svenska Himmel och Jord.
Man läser lite på etiketten som jag fortfarande tycker är dom snyggaste i Ölvärlden att den kan stå och lagras i hela 25 år. Mycket imponerade måste jag säga! Nästa ska väl stå till jag fyller 50 eller nåt...

När man häller upp denna De Molen ölet är det som en oljeliknande vätska och är svart som natten. Skummar inte så mycket men det är ett ljusbrunt skum som visar upp sig.

Doften är komplex, sötma men det tränger igenom en rökighet och lite malt. Så jag förväntar mig en rökig stout.

Smaken är inte helt förvånande komplex, men ölet är mycket tunnare än vad man har tänkt sig då det var oljelikt. Munkänslan är dock bättre än man tror när den är så tunn. Förlåt, det är inte tunt, men det är tunnare än vad jag trodde. Hoppas ni förstår min förvirring! En smak av rök i början, men den tunnas ut i resten av smakerna. Ölet är aningen vinöst vilket ger en väldigt behaglig syrlighet. Syrligheten är kombinerat med en viss sötma av lite bränt socker.
Det är en väldigt bra beska i ölet, ganska liten, men den förhöjer ölet. Under hela känslan när man inte har den brända sockersmaken så är det en mjuk ton av choklad, något som kommer fram mer i eftersmaken.

Inga kommentarer: