2010-02-07

Stugöl

Det finns nog inget bättre ställe att dricka öl än i en stuga. Så när jag nu i helgen var i en stuga, så passade jag såklart på att testa några öl. Fröken Persson gör även sitt andra framträdande.

Sigtuna Vårweizen 5,0 %
24:90 kr / 500 ml / Systembolagets tillfälliga sortiment

Olsson:
Grumlig och nästan ljust bärnstensfärgad. Små läskande bubblor och väldigt kolsyrad. Söt och vetetypisk doft, men smakar inte lika sött som veteöl brukar göra. Ovanligt kraftig humlekaraktär. Humlad med Amerikanska humlesorter, och det tycker jag mig kunna känna (hade antagligen inte känt det om det inte stod på flaskan iofs...). Beskan gör att jag uppskattar den mer än jag brukar uppskatta veteöl, även om "veteölshantverket" (dagens ord!) kanske inte är i världsklass. Väldigt mycket jästfällning i botten av flaskan, och det gjorde sig bäst just i flaskan, och inte i glaset..
Stugbetyg: 6

Persson:
Söt och läskande öl. Smakrik för sin klass. Den beska eftersmaken sätter sig dock på läpparna, vilket drar ner upplevelsen för mig.
Stugbetyg: 6


Black Rocket Porter 5,5 %
19:80 kr / 330 ml / Systembolagets tillfälliga sortiment


Olsson:
Mörkbrun färg. Nästan lite rödfärgad i kanterna med ljusbrunt skum. Luktar och smakar ganska kryddigt. Hyfsat framträdande humlesmak och tydliga choklad- och kaffetoner. Lång, besk och behaglig eftersmak. Jäkligt bra stugöl!
Stugbetyg: 8

Persson:
Mycket kaffe- och chokladsmak. Smakar nästan lite snus. Relativt mild och söt för att vara en porter, och inte allt för mycket av den äckliga rökta kött-eftersmaken.
Stugbetyg: 5


Spendrups Pistonhead Hot Roddin' Lager 5,0 %
11:50 kr / 330 ml / Systembolagets tillfäliga sortiment

Olsson:
Spendrups försöker hotta till sin lager. "Introducing the real Hop Rod". Skriver till och med ut humlesorterna på flaskan: Magnum, Cascade, Saazer och Amarillo. Synd bara att de tycks ha använt kryddmåttet när de måttat upp mängden.. "Just like a hot rod" står det på flaskan.. Just like a Spendrups, skulle jag säga. Halvtrevlig men skittråkig törstsläckare på sin höjd.
Stugbetyg: 3

Persson:
Finns inte mycket att säga. Smakar som en vanlig, tråkig, besk lager.
Stugbetyg: 3


5 kommentarer:

Balder sa...

Skojar du? B*rp eller Black Rocket Porter smakar ju nästan ingenting. Det var en mycket dålig öl enligt mig.

Patrik Olsson sa...

Drack du den i en stuga då?

Balder sa...

nja, min hemstuga om den får räknas. Jag tror att en choklad stout hade varit helt lysnade annars i en stuga.

Henning sa...

Snygga bilder Olsson! Som jag retade mig på att jag inte smakade Pistonhead igår när jag var på en fest, men efter denna sågning så är jag glad att jag slapp.
Jag håller också med dig om att B*rp kan vara en mycket god bekantskap i de rätta miljöerna.

Almryd sa...

B*rp har ett kul namn men inte mer än det tyckte jag. redigt trist. Sen drack jag inte den i en stuga. Ska ta med en nästa helg när vi ska till stugan och testa där ;)