2010-02-28

Handla i Ölbutikken

I helgen åkte jag och sambon över till Köpenhamn för att handla lite i Ölbutikken och för att strosa lite på stan under dagen. Vi tog Ölbutikken först eftersom den stängde kl 15. Sen låste vi in godsakerna i ett skåp på centralen. Bra plan!

Ölbutikken blev utsedd till världens bästa ölbutik 2009 av Ratebeer.com. Vet inte varför för det var inte större än min första lägenhet. Sortimentet räckte däremot till att det tog en stund innan man bestämde sig. Sen var det också ett plus att han bjöd på öl under tiden man tittade runt. Customer service at it's best.

Slutade med att jag och sambon handlade för ca 1200 dkk. Nedan kan ni se något av det vi köpte. Mycket av det jag köpte dyker eventuellt upp på ett Ölråd senare och är därför hemligt tills vidare :)


Här sett från vänster:
Founders Cerise, USA, 6.5%, cherry fermented ale.
Duchesse de Bourgogne, Belgien, 6,2%, rödvinsfatslagrat.
Oak Aged Cranberry Bastard, Danmark, 8,2%, tranbärsöl.
Cantillon Rosé de Gambrinus, Belgien, 5.0%, spontanjäst hallonöl.
Mikkeller Monk's Elixir, Danmark, 10.0%, mörk belgisk ale.
Mikkeller Big Worst Barley Wine, Danmark, 17.6%, barley wine.
Girardin Framboise, Belgien, 5.0%, spontanjäst hallonöl.
Grand Cru, Belgien, 6.0%, rödvinsfatslagrat.
Carslberg Master Brew, Danmark, 10.6%, stark lager (?).  Köptes på Seven Eleven, ej Ölfabrikken.
Wiibroe Årgangsöl 2010, Danmark, 10.5%, stark lager (?).  Köptes på Seven Eleven, ej Ölfabrikken.

Förutom dessa köpte jag även en del andra godsaker men de är som sagt möjliga Ölrådskandidater och därför hemliga i nuläget! Både Röstlund och Balder har handlat för sina Ölråd på Ölbutikken så finns risk för krockar men jag har backups. Mer om vad jag köpte i helgen hittar ni om ca 9-12 veckor när det är dags för mig att vara värd för nästa Ölråd.

Förutom att handla öl i Köpenhamn käkade jag 900g revben på Hereford, drack en Mikkeller Single Hop Simcoe och en Jacobsen Brown Ale. Samtliga förtärda saker var goda!


Inga kommentarer: