2012-09-26

Pulled pork, Lagunitas lucky 13 och en Old Viscosity hos Röstlund

Jag har legat hemma med halsflussliknande symptom som 40 graders feber osv. Ja ni fattar jag var sjukt nära att dö! Så när man väl fick prova lite öl igen var man på absoluta toppen.

Röstlund hade bestämt sig för att bjuda mig och sambon Vilse på pulled pork. En favorit sen vi besökte Portsmouth brewing under vår USA resa. Vi hamnade där efter att vi fått dryceksbiljetter av den mycket vänliga personalen på Smuttynose. Dumt att kasta bort gratisöl tänkte vi som inte körde...och den som körde!

Nu var det dags för Röstlund att bjuda på sin och till det hade jag med mig en Lagunitas lucky 13. En altbier som borde para sig fint med maten.
Altbier är en tysk ölstil som man nästan hör på namnet och det dricks mestadels i södra Ruhr området. I Köln dricker man Kölsh och i Düsseldorf dricker man altbier. Det är en av de älsta bryggtraditionerna i världen faktiskt. Därav namnet alt som betyder gammal på svenska.

Detta öl är en amerikansk tappning och mina förväntningar var inte så höga mer än att jag trodde att det skulle smaka lite som en upphottad Diebels. Men herregud så fel jag hade. Detta var ju tok gott! Jag borde ha varit förvarnad då den ligger på hela 8,8 % ABV.
Man möts av en lävker gyllengul färg med ett ganska krämigt skum.

Doftar väldigt friskt. Det slog mig ordentligt, nu är jag med på att det kommer att smaka på ett sätt jag inte tänkt mig. Klara toner av pommerans och skumgodis.

Smaken är som en amerikansk pale ale (APA) men betydligt sötare. Att den skulle vara söt hade jag räknat med, men inte att den skulle vara så fruktig och lekfull. En klart större beska än vad man förväntar sig av en Alt. Den är på steroider och jag gillar denna dopningen.
Vår vän Daniel lägger till att den smakar som sommarbär. Jag kan inte göra mer än att instämma. Det är lite bärigt och gott. Pommeransen är med även i smaken.
Riktigt gott och fint!

Efter den fina ölen tog vi fram en annan gammal klassiker, dock är den relativt färsk och tappad på flaskan på min födelsedag. Lite dumt att vi inte sparade den de dryga 4 månaderna till min 30 årsdag.
Jag pratar om Old Viscosity från Port Brewing. Detta är en amerikan strong ale som skulle sitta perekt till efterrätten som bestod av en äpplekaka och marsansås.
Nej inget blandat idag, bara alla saker var och en för sig!

Old Viscosity är som renaste motorolja. Det nästan skimrar likt en motorolja i lite lila och blått. Grymt läckert.
Stor söt doft av melass, nötter, kaffe, vanilj och Mörk choklad.

Smaken är nästan precis som doften. Ganska komplext utan att bli i närheten av en stout eller porter. Det är sött, och man känner att det är malten som drar det längsta stået. Lite som ett bra barley wine, en tung maltbas och lite humle vid sidan av. Men humlen är väldigt tillbakadragen i detta fallet. Det är smak av kaffe och av mörk choklad.
Tyvärr är det lite spritigt, men det är nog bara för att det har varit lite för kort lagring på den. Minst ett och ett halvt år, men gärna tre eller mer.

Med andra ord. En väldigt bra kväll hos Röstlund. Ölen kanske var god, men pulled porken var fantastisk! Något jag hoppas bli bjuden på igen!

Inga kommentarer: