2012-09-09

Black Istle Jocktoberfest - bäst till kräftor

Ännu en organiskt bryggd öl från det skotska höglandet och Black Istle.

Ni undrar kanske lite om rubriken?
Jo jag tillhör en av de svenskar som fortfarande uppskattar att äta kräftor även efter säsongen. Här ner i Skåne får vi leva med de infrusna kräftorna så det är kanske inte så konstigt trots allt.
För mig är det givet att man till kräftor ska ha Brown Ale, denna öltyp troligen ingen har förstått sig på. Men som passar utmärkt skaldjur och fisk.
Men allt sedan Brooklyn brown Ale har försvunnit har jag letat efter ett alternativ. NU har jag funnit det. Nej det är inte en blandning av pilsner och porter, som även är en smart lösning. Nej det är en öoktiberfest öl.

Oktoberfest i allmänhet, Black Istle Jocktoberfest i synnerhet!

Ölet i sig är en mörk men genomskådlig vätska med ett läckert vitt skum. Ett par små skumgardiner griper sig fast vid glasets kant.


En mysig doft av malt. Mörk sirap och lite brödigt är det. Tyvärr kommer det en lite oangenäm doft av alkohol. Själv får jag till en liten fikondoft blandat med lite lite banan vid andra anfallet. Trevligt.

Smaken är ganska olik doften, vilket är lite svårt att förklara. Av någon anledning fastnar tanken om fikon i mitt huvud och smakar därmed fikon. Härliga söta fikon som blandas med lite melass och lite mörk sirap. Det blir sött, men inte påtagligt.
Alkoholen som fanns i doften är borta, men den där lilla bananen jag kände i doften dyker upp i eftersmaken. En liten efterbeska, men den överstryks av en viss maltsöta. Den smaken höger dock i ganska länge.

Väldigt trevlig öl som är väldigt lättdrucken och med den härliga maltaötman passar den perfekt till kräftor. Jag kan tänka mig att denna hade gått varmt i Münchens öltältet denna höst.

Plus i kanten för både snygg flaska och snygg kapsyl.

Inga kommentarer: