2010-05-13

Stugölsprovning - Del 2


Här ovanför ser ni lite mossa som jag fotograferade under nedanför nämnda skogspromenad.

Vi fortsätter stugölsprovningen. Efter en trevlig promenad i skogen med hunden kom vi hem och då tänkte jag det var dags för dagens första öl.

Fuller's 1845
Alkoholprocent: 6.3%
Pris: 25.70 kr (50 cl)

Denna ölen fick agera "efter skogspromenad-öl". Hur gör den sig på altanen till ljudet av fågelkvitter efter en lång promenad i skogen? Känns lite som att under de omständigheterna är det gott med nästan vilken öl som helst. Denna hade ett krämigt skum med små bubblor som lämnade skumgardiner längs med hela glaset och en jättefin rödbrun färg. Lite maltig doft med lite citrustoner. Även smaken var maltig med tydlig beska. Dock tycker jag att eftersmaken övergår i en rätt obalanserad beska som känns mer unken än fräsch. Känner inte så mycket andra smaker i den. Tycker de kunde gjort en bättre öl som sitt jubileumsöl när de fyllde 150 år. I nuläget på altanen, där de flesta öl som sagt hade smakat gott, får den en femma i betyg. Hade jag suttit i mitt vardagsrum hade denna dock fått kämpa rejält för att ens nå nära en ganska medelmåttig femma. Denna kommer inte att köpas igen.

Betyg (i att vara en efter skogspromenaden-öl): 5

Sedan var det dags för en gammal goding. Den fick helt enkelt agera "jag vill ta det lugnt och ta en öl på altanen". Efter skogspromenadölen var det dags för en öl till och då blev valet en gammal personlig favorit.


Maredsous 8
Alkoholprocent: 8%
Pris: 55.90 kr (75 cl)

Maredsous 8 är egentligen ingen superspeciell öl. Den är ganska intetsägande i doften och ganska lätt i smaken. Lite söta karamelliga toner tillsammans med en perfekt kolsyra. Malt och godis bara. Men något med den gör att den är en personlig favorit ändå. Så som bara en trevlig dricköl på altanen så är det helt gjuten för mig. Ja, betyget är väldigt subjektivt men så är det väl alltid när det gäller öl? :)
Betyg (i att vara en bra öl när man bara vill sitta och ta det lugnt): 8

Sista ölen är en som jag hittade i ett av rummen här i stugan. Tänkte att den blev bra för bastun nu andra dagen.

Grafenwalder Pils
Alkoholprocent: 3.5%
Pris: Gratis för mig men tippar att den är billig i Tyskland.

Som sagt, hittade 7-8 st kvar i ett flak av dessa. Bastuöl? Ja varför inte. Den var förvånansvärt smakrik för en 3.5% lager men fortfarande inget större smaksensation men vad hade man väntat sig? Men som bastuöl fanns egentligen inte mycket att klaga på, den var ganska frisk och trevlig och funkade rätt bra ändå.
Betyg ( i att vara en mellanöl i bastun): 6






















1 kommentar:

Balder sa...

haha gamla klassikern Grafen Walder. Den fans i starköl förr och det ända jag drack (vid 16-18 års ålder) enbart på grund av namnet. Grafen betyder Greven och Walder är ju fruktansvärt nära Balder.
Kan faktiskt tänka mig att den är bra i bastun.