2010-05-24

Friden - en öl-oas på sköna Österlen


I helgen var jag iväg på ett Bed & Breakfast på natursköna Österlen för att fira min sambos mors 60-årsdag. Vi hade fått veta att vi skulle äta på kvällen på en pizzeria som låg någonstans i närheten. Pizzerian, som heter Friden, skulle visst vara känd för att ha väldigt goda pizzor, bakade i en vedeldad stenugn. Ok, pizza är ju alltid gott. Hade dock inte väntat mig att deras ölutbud skulle vara så trevligt som det var.

Om man har vägarna förbi Österlen i Skåne i sommar är detta ett stopp jag kan rekommendera, pizzorna var verkligen goda om än något överprisade men i princip värda det. Vi fick smaka några olika och favoriten var faktiskt den med den förvånande och ovanliga kombinationen av räkor, kräftstjärtar, avokadomousse och stenbitsrom. Mycket gott och väldigt mysig liten krog som på sommaren även har uteservering. Det var lite av en upplevelse i sig att gå in på en restaurang som ligger mitt ute på en åker lite öster om ingenstans där det dessutom var helt fullt med folk!

Men detta är ju ingen pizzablogg så hur var det med ölen då? Blev lycklig direkt när jag insåg att jag inte behövde dricka Tuborg till pizzan. Såg en ganska gedigen rad med ölflaskor som stod på rad köket. Bland annat några från Mikkeller och en del annat.

Orkade inte fundera så jättemycket på att analysera ölen man drack, drack mest bara, men några ord kan man ju nämna.
Det jag hann med att prova som jag inte druckit förr var:

Mikkeller Not Just Another Wit - Detta är en veteöl från Mikkeller men inte i klassisk stil. Betydligt mer humlad än vanligt och något starkare med sina 7.6% om jag minns rätt. Rätt gott, dock inte vad man vill ha om man vill ha en klassisk wit. Men så heter den ju också "not just another"...

Indianviken Pale Ale
- Ganska vanlig IPA som var varken bu eller bä, ner gick det. Funkade bra till pizzan.

Traquair House Ale - Denna har jag dock druckit några gånger förr och köpte den just för att jag gillar den. Ganska mörk och mycket smakrik skotsk ale.

Sigtuna Extra Sigtuna Bitter - Ännu en OK öl, denna dracks sent på kvällen och har inte så mycket mer att säga om det.

Midnight Sun Porter - Ännu en skotte, tänkte det var bra att avsluta kvällen med en porter, tyckte det kändes bra i den friska sommarkvällskylan. Helt OK, dock ingen porterfantast i allmänhet och den hade lite för mycket smaker av rökt korv för att jag skulle uppskatta den fullt ut men med tanke på vad klockan var så spelade det mindre roll.

Fick även tillfälle att smaka en slurk av deras hemmagjorda äpplesprit, den var förvånansvärt god. Minns inte vad den heter nu men det står på deras hemsida och den finns bara att köpa på Systembolaget i Simrishamn.

Killen som äger stället verkade vara lite av en ölnörd och pratade gärna om öl. Mycket trevlig kväll och ett besök kan rekommenderas om man har vägarna förbi! Vill du läsa mer om restaurangen, kolla in www.friden.nu .




Inga kommentarer: