2010-05-13

Stugölsprovning - Del 1

Med tanke på långhelgen passade jag och sambon på att åka upp till mina föräldrars stuga och så klart så får man ju ha med sig lite öl hit upp för att prova. Tänke att man får sätta ölen i lite perspektiv här uppe, vad funkar när man grillar i regnrusk, efter bastun och så vidare. Därför köpte jag lite öl med mig, dels några jag har druckit förr och även några nyheter. Betygen som jag kommer ge ölen är väldigt platsanpassade, men så är det ju även med andra öl. Hur god är en kall typisk "tropisk" lager när man sitter och väntar på bussen och det är -2C ute? Hur god är den när man ligger i en solstol i Venezuela och har 27C i skuggan? Precis, det skiljer en del beroende på vad man gör just när man dricker ölen :)

Först började jag med något så pass tungt som en Imperial Stout. Varit sugen på den sedan jag köpte den. Denna har jag inte druckit förr. Tänkte att den var var bra när jag tände brasan vid grillen och satt och väntade på att det skulle bli en kolbädd så man kunde grilla.

Slottskällans Imperial Stout 2009

Alkoholprocent: 9.0%
Pris: 28.70 kr ( 33 cl )
Så här skrev jag på en post-it när jag drack ölen...

Tjock krämigt skum som är lite brunt. Ganska intetsägande doft. lite söt bara. Smaken är rostad men lätt, sen lite sötma och sen en efterbeska och lite rökt korv. Passar perfekt så här vid elden när det är lite kyligt med sina värmande 9% men den hade kanske passat ännu bättre till entrecoten som vi snart ska grilla? Prisvärd!

Betyg ( i att vänta på att grillen ska bli klar i regnrusk): 7

Kan i efterhand nämna att den gjorde sig bättre bara för sig själv vid elden än den gjorde till maten, hade en liten slurk kvar när vi skulle äta.

Nästa öl som provades var en...

Sleepy Bulldog Summer Pale Ale
Alkoholprocent: 5.0%

Pris: 18.90 kr (33 cl)

Denna öl från Gotlands Bryggeri blev jag tipsad om av en kompis så tänkte passa på att prova den. Den fick i uppgift att agera öl jag drack efter att jag kommit ut ur bastun tills jag skulle in igen. Det vill säga under tiden jag satt utomhus i 8 grader rakt ut från bastun tills jag började frysa och gick in igen.

Jag tyckte den hade en ganska trevlig humlig arom och även smaken var väldigt humlig, fast själva beskan var inte direkt överdriven. Den smakade mer som humle luktar, utan att vara jättebesk. Lite tunn och väldigt lättdrucken, men det gör ju den till en bra sommaröl som namnet antyder och då funkar den ju som bastuöl också. Jag gillade det trots allt rätt mycket. Tror jag kommer kunna tänka mig att köpa den igen. Som bastuöl funkade den riktigt fint.

Betyg (i att vara en mellan-bastningar-öl): 8

Sen blev det klart en efter-bastun-öl också, framför brasan här inne när man sitter i sin morgonrock och tittar på elden. Nu fick det bli en gammal goding som jag druckit många gånger förr.

Samuel Adams Honey Porter
Alkoholprocent:  5.45%
Pris: 18.90 (35.5 cl)

Framför brasan hällde jag upp denna och började dricka. Väldigt söt doft och även söt smak, så klart med honungssmaker, konstigt vore det annars. Annars är den ganska lätt och känns mycket klenare än vad en porter borde vara, den kallar ju sig trots allt det. Blir efterhand lite trött på den och finner den aningen blaskig fast det är ändå inte äckligt för den söta honungssmaken gör den speciell. Dock kommer jag på en massa andra öl som hade varit trevligare nu efter bastun än denna var. Jag känner lite samma varje gång jag dricker denna Honey Porter. Det är gott i början, sen i slutet av flaskan är det bara ok, och sen vill man inte ha mer av den på ett tag.

Betyg (i att vara en efter-bastun-öl): 5

Här nedan ser vi brasan och ölen!


Det var alla ölen för idag. Notera rubriken; "Del 1". Det kommer mer imorgon :)

3 kommentarer:

Balder sa...

jag tycker att Slottskällans hade passat bättre med lite mindre alkohol, annars är den utmärkt.

Linda sa...

Haha, brukar du dricka öl när du sitter och väntar på bussen, Krille?

Almryd sa...

haha.. nä, jag åker inte buss :D