2010-05-09

Oerbier på Tempo

I onsdags var jag på Tempo Bar & Kök här i Malmö och käkade. Eftersom Tempo är ett av ställena i Malmö som har godkänt ölsortiment så passade jag på att se om jag hittade något jag inte smakat förr.

Då hittade jag Oerbier som görs av De Dolle. De gör även Stille Nacht som vi vid ett tillfälle provat på ett Ölråd.
Oerbier är på 9%, är ganska mörk och har väldigt fyllig smak. Blev lite förvånad när jag först smakade den. Smakade även lite lagrat, jämförde den på plats med min sambos Duchesse De Bourgogne (som också lagrats en längre tid) och det kändes som att Oerbier hade många likheter, dock utan de tydliga ekfatsinslagen. Men hur som helst en mycket trevlig öl som kan rekommenderas och när jag ska till Tempo nästa gång kommer jag att köpa den igen. Kostade inte så mycket heller men minns inte hur mycket nu, tror det var 65 kr (33cl). Den passade hyfsat ihop med min musselsoppa som jag åt, fast det var inte optimalt. Ölen hade nog passat bättre för sig själv. Men soppan (eller högen av musslor om man vill) var iaf god.

Håll till godo med ännu ett dåligt mobilfoto. :)

Mer om Oerbier här:
http://www.dedollebrouwers.be/en/oerbier.htm





Inga kommentarer: