2010-05-13

Stockeboda Gårdsbryggeri och livet på landet

Under Kristi Him. helgen anordnas bla. Matrundan på Österlen som innebär att du kan åka till trevliga ställen och provsmaka allehanda delikatesser. Jag och sambon, som var i stugan i Ry, gav oss ut på vägarna. Första stopp denna dag blev Buhres Fisk i Kivik där makrill och två goda ostar provsmakades, sedan hälsade vi på Kiviks Musteri och fyllde kassarna med must och goda cider drycker. Da Vinci kan verkligen rekommenderas. Men, så långt ingen öl..
Under denna dag startade också Stockeboda Gårdsölsfestival. Givetvis styrde våra vägar dit. Ett plus var att parkeringen var gratis. Entre-biljetten kostade 150kr per person och då ingick ingen öl, dock ett stockeboda ölglas. Väl inne var en besvikelse, det enda öl jag fick tag på var en flaska Pale Ale. Inga övriga gårdsbryggerier var representerade. Ville du provsmaka fler öl så kostade det 50kr glaset. Jag vill ändå skriva lite om ölen jag drack idag.

Stockeboda gårdsbryggeri - Pale Ale 5,9%

Ett härligt krämigt skum möter dig och därefter möts tungan av en lättdrucken ale med tydliga malt- och humle-toner. En liten citruston som avslutning.
Hennings betyg: 5

















Väl tillbaka i stugan hade jag några nyheter som väntade på mig i kylen.

Gotlands bryggeri - Sleepy Bulldog Summer Pale Ale 5,0%

Ett mellantjockt skum som ger många rester på glaset. Doft omöjlig att känna en dag som den här. Smaken är väl avvägd med toner av humle, skön bitterhet.
Helt klart värd att köpa och kan drickas vid alla tillfällen.
Hennings betyg: 7










Grebbestad - Majbock 6,0%

Kommer i en mycket trevlig liten flaska med imponerande snygg etikett. Doft av diskmedel. Tyvärr bjuder inte ölen på någon smaksensation men är en rekorderlig bocköl och smakar som en sådan.
Hennings betyg: 4

Inga kommentarer: