2011-09-24

Ölråd 20110916 Almryd - Archipelago ABC Stout, Brewerkz Oatmeal Stout, Shipyard Smashed Blueberry & Brewdog Tokyo*

Förra fredagen var det Ölrådsdags igen och den gången var det min tur att vara värd. Mitt tema var lite åt det mörka hållet, samtliga öl som det bjöds på var porter/stout. Kan även nämna at vi hade en gäst på detta Ölrådet; Johansson, som varit med några gånger förr. Han fick givetvis också lämna omdömen. Däremot räknade vi bara ordinarie ölrådsmedlemmars betyg i snittet.

Först ut var lite saker jag släpat med mig hem från Singapore.

Archipelago ABC Stout
Land: Singapore
Alkoholprocent: 7%
Pris: Minns inte riktigt men det var ungefär 70 kr för ett sexpack 325 ml burkar på 7 Eleven.

Archipelago är det äldsta bryggeriet i Singapore. Deras brewpub finns att besöka, men jag var inte så förtjust i den eftersom det kan ha varit det enda stället i Singapore som vi var på under en vecka som inte hade air condition. Air condition är lite av ett krav när det är 28C varmt kl 23 på kvällen.

Så här tyckte vi om den:

Johansson: Mörk, nästan helt svart fin färg, svaga toner av rostade kaffebönor och viss choklad som även går igenom i smaken. Men relativt klen smak för en stout som nog lämpar sig bra i det klimat den kommer ifrån. Trots detta passar den mig bra som är lite för klen för en riktigt grov porter eller stout.
Betyg: 7

Balder: En tråkig doft, som inte riktigt tränger fram. Efter ett häftigt rullande på glaset så kommer det fram en viss doft. Det är aningen rostat och lite choklad.
Det är en sojasmak som drar lite mot choklad. Det känns som att det är en rostad smak som vill ut, men det kommer inte riktigt till sin rätta. Den är tunn för att vara en stout.
Efter det som verkar som en sågning måste jag säga att det är gott.
Vid en omvärdering. Detta smakar som ett Lind choklad modell 85%igt. Det är beskt i eftersmaken.
Betyg: 7 singaporianer?

Almryd: Bra dold alkoholprocent trots en ganska tunn kropp. Mycket smaker av torr mörk choklad. En del maltighet och en ganska bra beska. Helt schysst öl, lite annorlunda stout och väldigt bra för att vara nåt mörkt från Asien.
Betyg: 7

Olsson: Lite rökig, lite kakao och lite ekfat. OK öl men eftersmaken känns lite för bränd. Fin färg och man kan se lite mörkröda nyanser mot ljuset.
Betyg: 6

Henning: Färgen är mörkt, mörkt, mörkt brun på gränsen till svart. Doft av gummi som en solvarm gunga men exploderar aldrig ut i någon grymmare fruktighet utan håller inne lite plommontoner och rundar av med kryddig bränd sädesslag-smak.
Betyg: 6

Röstlund: Roligt med exotiska stouts, slår oftast exotiska lagers iaf. Den här är rolig med exotiska mått mätt. Smakar som solbränd havre, i rått tillstånd, plus lite kakao och kaffe och allt sånt.
Alltid roligt att dricka asiatisk stout.
Betyg: 6

Ekström; Eunn i doften men lite rostade toner kan ligga lite i bakgrunden. Ska vara en stout enligt ettiketen men tja det vet i fan om jag slulle vilja kalla den... Om man skulle kunna förklara hur avslaget kaffe smakar så är det nog lite som detta! Krille skaffade denna i singapore och kanske måste drickas på plats för att kunna uppskattas ordentligt? inte jätteimponerad tyvärr, går under kategori lättdrucken och lite smått blaskig.
Betyg: 4

Genomsnittsbetyg: 6


Vi fortsatte lite på det singaporeanska spåret. Från Brewerkz, som är lite av ett hipsterbryggeri som ligger på de populära bargatorna vid Clarke Quay. Gjorde ett besök där och provade 5 olika öl (dock inte denna vi provade på ölrådet) men var inte speciellt imponerad av något förutom veteölet. Deras IPA och XIPA var inget att hurra för, men jag var ändå tvungen att köpa mig med något hem. Fanns beer to go på bryggeriet så det var bara att välja vad man ville ha med sig hem.

Brewerkz Oatmeal Stout
Land: Singapore
Alkoholprocent: 5.4%
Pris: Ca 120 kr / 2x75cl vill jag minnas. Något åt det hållet i alla fall.

Så här tyckte vi om den.

Olsson: Som en slibbig havregrynsgrötsfrukost. Små smaker av vanilj och en lite bränd beska, fast inte på det jobbiga sättet som den förra hade. Detta känns balanserat!
Betyg: 8

Ekström: Mycket bra tycker jag. Den har en fin färg och är mer smakrik. Känner en del choklad och en mer tydlig rostad smak. Tompa gillar!
Betyg: 8

Almryd: Mjukt avrundad och ganska angenäm. Liten beska, lite kaffe och lite sånt som hör hemma här. Betydligt bättre än de andra ölen jag drack där.
Betyg: 7

Balder: Ännu en stout från Singapore. När jag hör att det är en mild oatmeal stout så blir jag lite rädd. Det brukar inte vara min starka sida. Döm av min förvåning att detta till trots är ganska så smakrikt. Det är en svårplacerad smak. En vinös smak med lite jäst smak. Jäst från en belgisk witte. Det ger en annan dimension av oatmeal stouten. Väldigt mycket kaffesmak som kulminerar i en mjuk mjuk efterbeska.
Betyg: 7

Henning: Humlad Oatmeal som knarkat kolsyra och krullar till det med jubelgod jäst. Smulande toner av rostade bönor från ett kraftigt politiskt krängande sydamerikanskt land. Jag tycker att detta ölet har en lite för övermäktig efterbeska som är enformig, men klarar betyget för att den ändå bjuder på en viss komplexitet.
Betyg: 5 eyepads

Röstlund: Rostat, balanserat. Gott. Thats it.
Betyg: 7

Johansson: Fruktigare och sötare doft och smak än tidigare öl, inte så tydlig chokladsmak som man kan se i många andra stouts utan en mer smak utav beska och kaffe. Jag tyckte denna var riktigt fin, lagom nyanserad och smakrik!
Betyg: 7

Genomsnittsbetyg: 7


Efter dessa två öl från Asen var det dags att sluta med sånt och bege sig mot USA istället för lite blåbärsporter

Shipyard Smashed Blueberry
Land: USA
Alkoholprocent: 9%
Pris: 79 kr / 650 ml

Så här tyckte vi om den:

Johansson: Doften slår en redan vid pouring och man känner varför dem kallar den Smashed Blueberry. Vid närmre doftande så märker man hur tydligt blåbären slår igenom, den bjuder verkligen in till smak. Smaken är frisk och fruktig med en tydlig blåbärs smak, eftersmaken övergår till lakrits och en del spritighet men absolut inte för mkt för min smak. Portern står sig bra till smaken och ger en intressant twist på ölet. En grymt rolig öl till smaken och som passar mina doft och smaklökar perfekt!
Betyg: 9

Olsson: Doftar helt underbart och jag vill egentligen inget annat än att ta doften och stoppa i en iskall milkshake. Det är nästan synd att blanda smaken med öl. Men det blir ganska bra, även om blåbären på inget sätt går ihop med resten. Det smakar som en god öl med blåbär i - inte ett blåbärsöl. Men det är bra ändå! Man måste ju älska blåbär liksom. Extrapoäng för det!
Betyg: 9

Ekström: Redan när den hälldes upp och jag satt över en meter ifrån så slogs jag av starka blåbärsdofter. Detta är nog det mest spännande jag druckit i ölväg senast tiden... fan vad konstigt gott det är...
gott, nuff said.
Betyg: 8

Röstlund: Blåbär är gott, blåbär i öl är roligt. Men porter +scotch ale +blåbär blir en för mycket.
Det är gott men lite för spretigt. Doftar blåbär och rostad porter. Smakar blåbär, rostat och någon maltig russingrej. Smaken som hänger kvar när de andra gått hem är blåbären. Komplex men spretig.
Betyg: 7

Balder: När man slår upp i glaset så känner man direkt en doft av blåbär. Underbar doft!! Smaken är i första hand lite obekväm men blir bättre och bättre. En komplex öl. Sötman från Scotch alen och portern gifter sig inte helt. När blåbärssmaken väl tränger igenom är det väldigt gott. Det blir en laktitssmak som jag verkligen uppskattar. Hade varit coolt att göra en Scotchale med blåbär.
Minus för hybriden. Plus för intiativet och för en mycket god öl.
Betyg: 8

Henning: ...gillar det här! Finfin idé av Almryd att bjuda på den här mycket intressanta kombinationen av ale, porter och blåbär. Mysig blåbär går genom hela upplevelsen och det förvånar img inte om jag pissar blått imorgon. Jag älskar att två smakspår kolliderar och korsbefruktas uti denna härliga specialkomponerade maltdryck. Gottis-gottis!!
Betyg: 9


Almryd: Blåbären är lite i överkant först men det lugnar sig lite och det blir en rätt trevlig upplevelse till slut. Doften är ganska grym, blåbär och en massa annat som sprider sig i rummet när flaskan öppnas. Orkar inte skriva så mycket mer än så.
Betyg: 7

Genomsnittsbetyg: 8

För att avsluta var det dags att ta till det tunga artilleriet från de skotska rebellerna.

Brewdog Tokyo*
Land: Skottland
Alkoholprocent: 18.2%
Pris: 98 kr / 33 cl

Tokyo* finns att beställa på Systembolaget, minimiorder är måttliga 6 flaskor.

Så här tyckte vi om den:

Olsson: Doften är inte angenäm alls. Acetondoften tar över allt annat. Men smaken är bättre! Det är mycket russin och det är mycket av typ allt annat man kan tänka sig. Och framför allt så blir det inte för mycket. Det är gott och helt perfekt att dela med en vän eller ett halvt fotbollslag om man så vill.
Betyg: 7

Johansson: Doftar sött men samtidigt något unket. Du känner i dofter hur söt den kommer vara redan innan du dricker den. Kan känna doft av grovt bröd med russin i och jag är inget fan av russin. Smaken slår en direkt genom att vara väldigt söt och i eftersmaken av den känns den starka alkoholhalten. För mig vänder den sig lite i munnen och jag grimaserar av obehag. Om det är alkoholhalten eller russinsmaken vet jag inte men troligen en kombination. Spännande, värd att prova men ingen höjdare.
Betyg: 5

Ekström: När jag luktar på den så kommer tankarna tillbaka till nagellacksborttagningsmedel... och det är ju tyvärr mindre trevligt måste jag säga! Russin är en större smaken och den tar över hela ölsmaken men på ett bra sätt. Den är rätt fyllig och musitg. De 18,2 % ligger perfekt gömda i denna öl och man tänker inte så mycket på det! Inget man dricker mängder av...
Betyg: 7

Almryd: Oj shit. Doften är malt och alkohol. Smaken är en explosion av russin, alkohol, torkad frukt och en annan smak jag inte kan identifiera riktigt blandat med en massa annat. Svårt att beskriva och det är inte direkt en klassisk öl, svårt att förklara. Bättre att smaka själv vid nåt tillfälle. Lagom efterbeska för att balansera ut det. Riktigt sjuk öl, kul att prova. Tung att dricka så kan rekommendera att vara 2-3 personer på en flaska. Det räcker, man behöver bara futkta läpparna för att smakerna ska ha karneval. Imponerande att jag tycker om det, inte för mycket av något. Svårdrucket som bara fan men jävligt gott.
Betyg: 8

Balder: RUSSIN! Doftar inte så mycket alkohol som först befarat. Det är en söt doft av russin. Jag har provat tidigare och även då tyckte jag att det smakade nästan som kanderade russin. En viss eksmak och lite vanilj tycker fram. Om jag klämt en hel av denna ölen hade jag nog haft ett öga....som Henning.
Jag gillar extrema öler, jag gillar detta.
Betyg: 9. PERFEKT som sista öl på en kväll.

Röstlund: Aceton takeover! Till en början. Efter lite luftning öppnar den sig, slår ut i blom.
Torkade russin, dadlar och rostad malt. Smälter i munnen.
Betyg: 8

Henning "Ett öga rött": Till utseendet motorolja, och doft och smak bjuder verkligen upp till en väloljad dans. Julig känsla kombinerat med en parfymfabrik som extraknäcker som juice-bar. Kort sagt många härliga smaker som som kommer till dig från alla världens håll. Tokyo? Kan passa bra att dela på. Jag gillar helheten men detta är inte helt det godaste jag testat, tyvärr drar priset ner betyget lite också. Dock en 7:a.


Genomsnittsbetyg: 7,6

Ja lite spridda omdömen om den sista och jag är förvånad att de andra fick så pass bra betyg ändå. Lyckad kväll. Om nu undrar om referenserna till ögon så är det för att Henning lyckades få problem med sin lins i ena ögat så det blev rött och svullnade upp och bytte form. Han fick knyta en bandana över ögat så han inte pillade i det men det han hade behövt var en iPad.

Inga kommentarer: