2011-09-13

Öl från Kanada - Propeller London Style Porter

Propeller brewing, ett bryggeri jag hört om enbart på grund av min bok 1001 beers you must try before you die.
På tal om den så sprang jag på Kristopher och även Peter Lind, skribent för Himmelriket på svenska fans. MFFare och ölnördar. Trevligt, trevligt. Just nu ska vi dock inte snacka fotboll. Man får ju förstöra genom att kasta in bangers på plan när man ligger under med 1-0.
Vi på Roys hörna såg er, resten av stadion såg er, men fotbollsförbundet gjorde det inte...

Fan heller, ni ska vi snacka om en trist öl istället.
Ja det är ingen rolig öl. Det är en porter på 5%, en klassisk brittisk porter. Blir ofta bra, men inte mer.

Propeller Brewing - London style porter är en svart, men genomskådlig, dryck med ett lusbrunt skum.

Doften är vinös. Men det är den kanadensiska porter som har doftat mest av choklad. Denna som inte ens utlovar choklad. Klart bra doft, då man känner lite bränt doft i slutet.

Smaken är ganska matt och det är en torr porter som börjar lite vinöst men glider över till en chokladsmak.
En välkommen maltighet i eftersmaken.

Ja det smakar inte mycket...men det var en bra kanadensiks porter.

1 kommentar:

Anonym sa...

Halloj! Jag har precis intresserat öl och införskaffat ett gäng Weissbier-glas ifrån Josephssons. Nu letar jag efter glas för IPA. Har du några tips på märke eller ställe att införskaffa dem på?

Allt gott