2011-09-14

Dugges välkomnar hösten

Eftersom jag skrev om kanadensiska öl igen fick det mig att bli lite sentimental och tänka tillbaka på sommaren och de underbara människorna som finns kvar i Kanada.
Det är därför dags att se fram emot hösten som knackar på vår dörr.
Det finns väl inget bättre än att välkomna den än med Dugges - Höstbrygd?

Dugges själva beskreiver ölet som en "Contemplative ale". Vet inte riktigt vad dom menar med det. Men kontemplativ för mig innebär ungefär samma sak som grubblande. Men tror att ordet i sig egentligen är mer meditativt. Passar ju bra att jag kan grubbla på detta och enbart meditativt prova ölen.

Att hösten är här kan vi nog inte komma ifrån, men att ölet är välkommet det ljuger jag inte om!

Ölet doftar friskt men med en kryddig ton och passar sig till den ljusbruna aningen rödaktiga drycken. Ja den ser iallafall väldigt höstig ut.

Det är en tunn dryck, men det är gott om smak i den. Smakar malt, humle och en eftersmak av lite kavring och örter.
Personligen tycker jag sällan om öl som har mycket kolsyra. Detta har mycket kolsyra. Men i detta sällsynta fallet är det faktiskt perfekt kolsyrat, även om det är riktigt med det.

Detta ölet får mig att tänka på barnatider när man lekte ute i löven och hade kastanje krig.


Passade klockrent till en lätthalstrad och blodig oxstek med en lök och kantarell sås till ungsstekta och sen chipotlerökta potatisklyftor.

Inga kommentarer: