2011-01-22

Goose Island - Bourbon county stout

Hoppas ni är redo för något utöver det vanliga.
Detta är Goose Island - Bourbon county brand stout.
Detta för att fira. Tre anledningar, det var fredag, det är Ölrådets 200e inlägg samt att idag ska jag träffa 5/6 delar av Ölrådet för att gå ut och käka och fira min födelsedag.



Anledningen att jag tog fram just detta öl är för firandet är att att Ölrådet fick en kommentar på inlägget om Goose island Night Stalker.
Det inlägget kan du för övrigt läsa här. Goose - Island Night Stalker
Den anonyma personen som kommenterat skrev i alla fall att hans favorit var just Night stalkern efter Bourbon county stout. SÅ nu måste jag prova denna bourbon fatlagrade Night Stalker. Ja ni kan säga vad ni vill. Men Night stalkern kom först och sen kom Bourbon county stout. Så då var jag tvungen att gå in i Ölrummet och plocka ur denna. För att se om han/hon hade rätt.

Ölet är bryggt för att fira Goose Islands 1000 bacht öl. Istället för att ha en fest så gjorde dom något bättre, en öl! På flaskan utlovar bryggmästare Greg Hall att en klunk har mer smak än vad en normal låda öl har.

Detta är vad jag tycker om denna speciella öl.
Det första som slår mig är att det verkar vara skruvkork. Det känns faktiskt inte helt bra…
När ölet slås upp i glaset så är det som att hälla upp REN motorolja. Det är en tjock, men flygande, massa som fyller upp glaset. Ett ljus brunt, brunt skum.

Doften är komplex, vinös och direkt så sticker det till lite i nästan av majs whiskey (bourbon). För övrigt så känner man den rostade lukten samt doften av choklad.
Ja den doftar som Night stalkern, samt bourbon.

När jag tar min första klunk kommer mitt första intryck. Wow, smaken är STOOOR precis som man lovat på flaskan.
Det spänner i kinderna men utan att bli riktigt spritig. Ja man skulle kunna förklara det som en massage, det är hårt det smärtar men det är förbannat skönt.
Smaken är i alla fall oerhört komplex. Väldigt mycket maltighet, viss humleblommighet, den är relativt besk. Lär ha ett IBU (international bitterness units) på 60.
En riktigt fin eftersmak av choklad och en touch av vanilj.
Det är vid närmre eftertanke som att äta en mörk chokladkaka. Det är lite kul. För det är så mycket chokladsmak, men det är ändå en av de smaker man känner minst.
En kanonbra munkänsla och man tjänar lite på att låta det gå runt i munnen och låta alla munnens utrymmen få lite av smaken.

Just det, AVBn är på 13%. Ja det blir bara en på en kväll. Men det tar ca en timme att dricka den. Och då drack jag ändå den lite för fort.
Jag har provat den i mer eller mindre rumstemperatur. Hade den i kylen i ca 30 minuter. Den var godare i takt med att temperaturen steg. Så jag tipsar om att låta den drickas vid rumstemperatur.

Min önskan om att åka till Chicago samt Colorado har nu utökats ännu lite mer! 2012 kanske?

Inga kommentarer: