2011-01-13

Dryckesprovning på Systembolaget: Amerikanska microbryggerier


Igår var 5 av 6 Ölrådsmedlemmar åter igen på Hansacompagniets Systembolag för en dryckesprovning. Provningen skulle egentligen hållts i oktober men det blev först nu eftersom de inte fått tag på bra öl förrän nu.
Temat var Amerikanska Microbryggerier, kostade 300 kr att deltaga. Tydligen ska bryggeriet producera under en miljon liter om året för att få kallas microbryggeri. Det var det som sades i alla fall, på wikipedia läser jag dock 600 000 liter (svenska artikeln) och 1 800 000 liter (engelska artikeln). Vet inte vilket som stämmer, jag gissar på vad som anges på den engelska wikin.

Till skillnad från förra provningen när det var trångt och man fick stå upp hela tiden så var det dukat med 8 provarglas och sittplatser runt ett bord och vi var mycket färre folk, tror vi var 10-11 st.

Förhoppningen var att man skulle få smaka något man inte druckit förr, och för min del blev det i alla fall så.
Till skillnad från de tidigare två provningarna jag varit på så var detta en blindprovning. Ölen hälldes upp och man fick lukta och smaka och sedan var det lite diskussion om vilken öl det kan vara. Efter varje glas avslöjades vilken öl det var. Inte säker på hur mycket det var man fick i glasen men det räckte till några klunkar. Jag tippar på ca 7-8 cl av varje? Man kände av att man druckit, Brooklyn EIPA vann lättölspriset med sina klena 6.9%. :)

Ölen som det bjöds på i tur och ordning var:

Brooklyn East India Pale Ale
Flying Dog K-9 Cruiser Winter Ale
Stone Vertical Epic
Stone Old Guardian
Yeti Oak Aged Imperial Stout
Yeti Chocolate Oak Aged Imperial Stout
Great Divide 16th Anniversary Wood Aged Double IPA
Stone 14th Anniversary Emperial IPA

Sinsemellan oss Ölrådare så klarade vi faktiskt av att identifiera 6 av 8 öl. Det var Vertical Epic och 14th Anniversary som vi inte lyckades med. Lite intressant var också att Vertical Epic-flaskan som öppnades var inte i toppskick och hade lite intressanta smaker. Det smakade enligt mig som en äpplewit med lite vinägertoner i doften eller liknande, inte helt olik den jag själv bryggt. Dock luktade inte min vinäger. Däremot var den andra flaskan inte lika tydlig i äppletonerna. Vet inte vad som hänt med flaskan, någon liten infektion av något slag kanske.

Åter igen en trevlig provning, kommer gå på fler. Främst är det kanske en tequilaprovning som lockar. De flesta ölen har man ju redan druckit :)

För att se vilka dryckesprovningar som finns tillgängliga framöver, ta en titt här och välj lämplig stad.


Massor av glas!

2 kommentarer:

Henke1978 sa...

Kul med ölprovning i Systembolagets regi, och kul med så många bra öl! Annars tycker jag mest det är vinprovningar som arrangeras, vilket är lite synd.

Johan sa...

Kul med blindprovning och med bra kvalitet på ölen. Jag har bara vart på en Systembolagsprovning en gång och då var jag med som sällskap på en basicprovning som jag gett bort i present. Innehållet var väl inte så intressant men det var väldigt trevligt sällskap i alla fall, så det blev en trevlig kväll ändå :)