2011-01-07

Bödeln från Hantverksbryggeriet


Bödeln beskrivs av Hantverksbryggeriet själva så här: "Det krävs ett rejält mod för att våga njuta av den här mycket fruktiga och extremt beska alen."

Den korrekta termen bödel beskrivs bäst genom att förklara att det var en man (det var inte så jämställt på den tiden) som arbetade med att se till att verkställa dödsstraff, prygel och andra kroppsstraff. Detta är något som fanns i de flesta länder i världen.
Bövel är ett annat ord för bödel och då vet ni även varför man kan säga "för bövelen" som min Ölråds-kollega Ekström säger ganska ofta.


Aja, ska vi snacka historia eller ska vi snacka öl? Jag håller mig till det jag är bra på! Eller i alla fall det jag tycker är roligast.

Bödeln är ett öl från Västerås-baserade Hanteverksbryggeriet. Ett trevligt microbryggeri som är mycket uppskattat runt om i världen. Jag var och firade nyår i Västerås och hade vägarna förbi ett av bolagen och till min glädje så fick jag tag på ett bar Bödeln och även en Sotarn samt två Narren. Sotarn lämnar vi utanför detta då det var en trevlig oatmeal stout, men på tok för tunn. Narren återkommer jag med vid senare uppdateringar.

Tillbaka till Bödeln, som är en IPA
När man först häller upp ölet så är det ett fint kritvitt skum och en ljuvligt blommig doft.
Det är en guldorange brygd som ligger väntandes i glaset.
I smaken så är det en väldigt tydlig beska, som hänger med länge och väl. Förvånansvärt länge faktiskt. Kraftigt kolsyrad. Man känner även lite maltighet och sen är det något som jag inte kan få riktig koll på. En lätt krydda av något. Är det lite vitpeppar i eftersmaken kanske?
Jag drack två flaskor av den eftersom den första hade en ganska så dålig humle och inte alls så bra som den jag drack uppe i Västerås. Den jag dricker nu är bättre, men humlen känns ändå lite avdankad. Synd.


Detta öl är ganska kul om man tänker efter, en engelsk IPA sett till kolsyran, men en amerikansk sett till humlen.
Ett stort plus för den coola flaskan ska dom ha! Jag ser fram emot att prova fler av deras öl! Narren är den godaste jag provat än så länge.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet inte om du var aningen påverkad när du skrev detta, men lite korrläsning vore på sin plats

Almryd sa...

det var väl knappast så illa att det var lönt att kommentera det.

Balder sa...

Tack Eberlund, för vist var det väl lite väl hårt?

Anonym sa...

Men, jösses, tog du det så hårt? Man behöver inte se det så negativt, bara en liten påpekan...

"Jag håller mig till det är jag bra på!"

E lite kul åxå....

Anonym sa...

Balder du måste skriva i coola förkortningar som "åxå" så att kidsen förstår haha.

Jag tycker att ni sköter er jävligt bra.