2011-01-17

Narren från Hantverksbryggeriet

Detta blir min andra recension från Hantverksbryggeriet. Denna gången av Narren. Ni kan läsa om Bödeln genom att klicka på länken: Bödeln.

Narren är en ESB (extra special bitter). Det är en engelsk aletyp. Är svårt att förklara, men det är överjäst och därför en ale. Kallas öven för Premium bitter i vissa fall.



Ledsen för att jag inte fick med själva ölet på bild. Jag var ganska törstig så jag hann inte få fram kameran i tid! Ja det är så med Narren. Den är väldigt lättdrucken och passar perfekt som en varva ner på fredagen-öl. Eller varva ner efter jobbet-öl en helt vanlig dag. Med en ABV på 5.7% så är den ju helt perfekt som vardagsöl. Det är ju precis det jag har haft den till också.

Ur den mycket snygga flaskan kommer en mörk kopparfärgad eller bärnstensfärgad vätska, beror på hur man vill se det. Inte mycket skum att tala om, vilket brukar vara ett tecken på att det är hög alkoholhalt. Fel i detta fallet.
När jag häller upp andra gången så kommer det ett bättre skum, ett kritvitt skum som glider bort ganska fort.
En klar humledoft med lite somriga kryddtoner. Eller örter kanske är ett bättre ord för doften. Den luktar sommar för mig, det må vara önsketänk men det är rätt så skönt nu när det töar här nere i Malmö.

Mycket klar beska när man tar första sippen. En klunk som glider ner väldigt fort och man vill direkt veta vad mer den har att erbjuda.
Ja det är ju så där med ESB:er. De har en klar och tydlig beska men det brukar vara allt.
Men Narren har en division till, det är en mjuk kryddighet och en liten sötma som jag inte kan sätta fingret på som gör den om än ännu mer behaglig att dricka.

Men vad händer med eftersmaken? Ja det undrar jag. En bra behaglig beska. Men det smakar inte länge nog för min smak.

Men som sagt, en perfekt öl att varva ner med.

1 kommentar:

Henning sa...

Fint och nästan lite poetiskt skrivet. Bra recenserat!