2011-01-06

Heldag i Köpenhamn med middag och ölmeny på Nörrebro Bryghus

Gårdagen spenderades i Köpenhamn tillsammans med sambon. Planen var en liten shoppingrunda och att besöka någon ölbutik, samt att avsluta kvällen med middag på Nörrebro Bryghus.

Tyvärr var Barley Wine stängt och öppnade först den 14:e igen så jag har ännu inte lyckats besöka den butiken. Som tur var hade Ölbutikken öppet så det handlades lite där. Inget jag ska berätta om nu eftersom det är möjligt det kommer på mitt Ölråd om några veckor. Vill ju inte förstöra överraskningen för de andra grabbarna.

Väl framme på Nörrebro Bryghus var det dags för middag. Vi valde kockens rekommendation med ölmeny, vilket kostade 500 DKK. Då ingick 5 rätters samt 6 x 25 cl öl från det egna bryggeriet. Tyvärr var det så att de har en massa öl på hemsidan men det var ingen meny utan mest en lista på öl de har bryggt. Det fanns till våra stora besvikelse ingen av deras fruktöl att tillgå så sambon fick hålla sig till vinet.. Nåväl...

Första ölet serverades utan mat, det var bara en uppvärmningsöl medan man väntade på maten. Det var en Ceske Böhmer, en klassisk tjeckisk lager. Inget wow men absolut inget fel på den.
Roligt var att servitören la ut en rad med underlägg för de kommande ölen med deras respektive namn på. Det gillade jag. :)

Sedan börjades det med maten. Första rätten var en vichyssoise vilket är en soppa gjord av potatis, lök etc med lite krutonger och bacon i. Fantastiskt god! Till den serverades New York Lager. Ölet var väldigt gott, det hade dock lite mer alekaraktär än en lager brukar ha. Dels doftade den ganska friskt av någon amerikansk(?) humle. Passade väldigt fint till soppan och det var en väldigt god öl.

Nästa rätt var en terrin gjord på griskind om jag förstod det rätt samt kycklinglever och syltade grönsaker. Till det serverades King's County Brown Ale på 5.5%. Wow säger jag. Maträtten var tyvärr ingen superhöjdare men ölet var desto roligare. Har aldrig smakat en så smakrik brown ale, nästan så jag hade gissat på att det var en porter om jag inte visste bättre. Rökig och lite fruktig.

I ett raskt tempo serverades nästa öl och nästa maträtt. Ungefär nu började jag inte hinna med i drickandet längre innan det kom in mer öl.

Nästa öl var Ravsnborg Red, en ganska tradig red ale tyckte jag som smakade lite unket på nåt sätt. Bartendern sa att det var den mest populära ölen de sålde. Jag gillade det dock inte. Den serverades till anklår som var tillagat med deras julöl, en bönsås, rotfruktsröra och något som verkade vara ett tokfriterat ankskinn. Gott var det men vid detta laget började man tänka "jävlar vad mycket mat man får" och man brjade bli lite för mätt och då återstod 2 rätter till. Men god anka var det, rotfruktsröran fick dock vara kvar pga akut platsbrist i magen.

Sen blev det mer öl. Bombay Pale Ale, en IPA i engelsk stil på 6.5%. Den var väldigt bra balanserad och var mycket god, dock utan någon speciell wowfaktor men det har sällan engelska IPA's enligt mig. Intressant att den serverades till en megastark mögelost, en getost samt en hårdost av något slag. Passade väldigt bra med IPA till ost också, jag hade normalt valt något tyngre till ost.

Efterrätten som följde var nog höjdpunkten. Det var en creme caramel med körsbär och vispad grädde med kardemumma. Smakerna gifte sig totalt, extremt gott. Till det serverades den 9% Imperial Skärgaards Porter. Vilket öl! Rödvinsfatlagringen som ölet genomgått gav det en extremt ekad karaktär med tydlig rödvinssmak. Det var nästan som att det smakade mer rödvin än öl men det sken genom lite rök och kaffetoner också. Jag sa till mig själv att detta ska man ha någon flaska av med sig hem. Jag fick dock tänka om detta när jag insåg flaskorna kostade 88 DKK styck (33cl). Så jag struntade faktiskt i det och handlade lite annan öl med mig istället mest för sakens skull. Gillar konceptet med "Beer to go" som de körde. Saknade det på Monk's Cafe i Stockholm sist där man fick nöja sig med deras mediokra lättöl. Vill se bryggeriförsäljning i Sverige också!

Trots att man var lite rund om fötterna redan så hängde vi kvar en stund i caféet på nedervåningen där jag avslutade kvällen med en Little Korkney Ale, ett barley wine på hela 12%. Helt fantastiskt, ett av de bättre jag druckit. Sedan var det taxi till stationen och tåg hem till Malmö igen.

Maten var lite varierande med det handlade nog mest om personliga preferenser. Soppan var gudomlig. Vällagat var det och ölen var väldigt god. Har aldrig druckit något från Nörrebro förr eftersom ölen som kom in på Systembolaget i slutet på sommaren eller när det var kostade 159 kr / 33 cl. Men då var det deras specialare och de var dyra även på bryggeriet. En av deras vanliga öl gick på 36 DKK för 25 cl så det var mer än överkomligt. 500 DKK för middagen med öl var det klart värt. Kan tillägga att det var ganska lite folk där igår och jag kan tänka mig man får vänta lite längre på maten om där är fullt för det är ett ganska stort ställe. Kan hursomhelst rekommendera ett besök där om man har vägarna förbi.

Interiören i matsalen

1 kommentar:

Fredrik sa...

Håller med en trevlig brewpub med god mat och goda öl.