2012-02-27

20120127 - Ölråd hos Henning: Kasteel Blond, Alken-Maes Judas, Stone Old Guardian Belgo-Barley Wine

Här kommer ännu ett Ölråd som vi haft som jag inte har publicerat ännu. Detta råd hölls den 27:e januari och kvällens värd var Henning. Han bjöd på en lite Belgien-inspirerad blandning.

Först ut var:

Kasteel Blond
Land: Belgien
Alkoholprocent: 7%
Pris: Ingen som vet. Men säkert runt 10 kr (köpt i Belgien).


Röstlund: Nästan lite fruktig, lite aniseftersmak. Förhållandevis lätt och med den jordiga basen som brukar förekomma i sådan här öl. Den känns ganska lättdrucken och överlag väldigt trevlig.
Betyg: 6

Olsson: Ganska mild och fruktig Belgisk blonde. Hade nog passat fint med en korg vitt bröd och strumpost i Belgien. Vissa anistoner. Instant classic!
Betyg: 7

Ekström: Lukten är väldigt belgisk kan man säga, svaga toner i doften av frukt. Den är tunn och lättdrucken... 7% jösses den känner man verkligen inte av! Skulle kunna tänka mig den en sommardag.
Betyg :6

Henning:
En svag doft bara, några citrustoner når näsan... och kan bero på att det är en öl med några år på nacken. Smaken slår dig som en blommig upplevelse med goda inslag av jäst. Inget överdrivet och storslaget utan en riktig pubklassiker. Ölet passar bäst en kall kväll i en varm pub.
Betyg: 5

Balder: En blond ale ger mig sällan gåshud och denna är likadan. Ölet är av halmig karaktär, viss vetesmak som sen blir en tunn och ganska trist öl. Ett klart bra substitut för macro lagern. Men jag är inte frälst direkt. Sjukt grymt att få in 7 % på detta ölet
Betyg: 4

Almryd:
Jästig maltig doft. Smaken är söt med en lite aniston. Den är ganska ok men sticker inte ut på några större utsvävningar. Men helt okidoki, klassisk belgare.
Betyg: 6

Genomsnittsbetyg: 5,6

Sedan gick vi vidare till ännu mer belgiskt.

Judas
Land: Belgien
Alkoholprocent: 8.5%
Pris: ?

Belgare på burk!

Olsson: Vilken jäkla burk! I den bästa av världar är detta vad uteliggarna sitter och pimplar (OK, i bästa av världar finns kanske inga uteliggare, men om de nu måste finnas så borde de dricka Judas). En blandning av citrus och kanske lite halm. Lite spritig i smaken men det passar fint. Värmer fint, och hade varit en perfekt utebandyöl och bra bukfylla.
Betyg: 7

Ekström: Burköl är något jag bara unnar mig när jag är på en plats där det inte är lämpligt att ha RIKTIG öl på, eller är fattig... känner en svag citrus doft. Det är lite konstigt att dricka en belgisk pale ale på burk men det är coolt! Det är fan sting i den får jag säga!
Betyg: 7

Henning: Mustig och fin öl som har lite toner av karamell och samtidigt kryddigt salt. Är lite som en Lindemans Faro möter En brittisk humlebazooka. Ölets kropp är tunnare än förväntat, men däremot är alkoholprocenten väl dolda.
Jag tycker detta var ett trevligt öl.
Betyg: 6

Balder: Jag drack detta öl som första öl i Amsterdam. Detta är med andra ord ett öl som jag har lite hjärta till då jag uppskattade det väldigt mycket då. NU tycker jag att det är ett öl med klar vetesmak, även munnkänslan påtalar om vete och detta övergår i en smak av jästa päron. Lite vanilj i eftersmaken. Viss spritighet, men den passar väl till ölet.
betyg: 6

Almryd: Detta känns som Belgiens variant på Arboga 10 komma för stark. 8,5% i Belgien är typ vår motsvarighet till en stor stark, denna smakar alkohol. Inte ok för en belgare. Nicht gut som dom inte säger i Belgien.
Betyg: 3

Röstlund:
Att dricka detta öl från en burk som kan liknas vid den värsta dynamitfulölen känns förvirrande. Visserligen blir man säkerligen lika full, men vägen dit känns lättare. Lätt stickig anissmak och skön invaggande maltfamn.
Betyg: 6

Genomsnittsbetyg: 6,8

Sist ut var amerikanskt men ändå lite belgiskt.

Stone Old Guardian Belgo-Barley Wine
Land: USA
Alkoholprocent: 12%
Pris: 80,20 kr / 650 ml


Olsson: Russin, lite färska druvor och gräsig humle i doften. Smaken känns humlig, men tar man sig förbi beskan så kan man känna maltigheten och russinsmakerna långt där under. Eftersmaken levererar precis det ett barley wine ska leverera: värme, ett halvt russinpaket och en efterhängsen sötma. Beskan är där också såklart. Jag gillar det men blir faktiskt mest sugen på ett klassiskt barley wine med lite mindre humle (ja jag sa det, mindre humle).Men det är bra som fan ändå.
Betyg: 8

Ekström: oooohhhlala tasty! Det var ett tag sedan jag drack barley wine måste jag säga men det kommer tillbaka som en gammal vän... russindofter som vanligt and i like it!! Den är välbalanserad och smakrik och man önskar bara att den inte ska ta slut!
Betyg: 8

Röstlund: Belgisk jäst hit och dit. Här sitter det som handen i handsken och fullbordar en redan fin öl. Bra grejer.
Betyg: 8

Almryd: En beska som kanske borde varit lite mildare för ett barley wine. Det är väl dock subjektivt. Jag föredrar en "hederlig" barleywine lite sötare. Men det är ett gott öl, det är styrka i både doft och smak på ett bra sätt.
Betyg: 7

Balder: Doftar milt av russin och sedmera av malt och sedan en varm humledoft som sticker till lite av jästen. Att vi är inne mot ett bra BW råder det inget tvivel om, men ölet passar inte riktigt till ölet. Sötman är på tok för hög. Det är en smak av sirap som dödar det mesta. Sen tar humlen över och ger en tevlig beska men med fortsatt sötma. Ölet är dock gott som fasen.
Betyg: 8

Henning: Doft av russin och vinös härlig smak. detta tycker jag är nästan godare än original OG och ölet innehar en härlig kraft och sötma. värmande efterton och i det hela en total upplevelse av ett så nära Barley Wine ifrån det här bryggeriet du kan komma. Passsar för sig själv. Älsklingsöl .
Betyg: 9

Genomsnittsbetyg: 8

Det var allt för det Ölrådet. Nästa gång minns jag inte riktigt när vi planerat men inom en snar framtid.

Tyvärr saknas bilder till detta inlägget men det kommer sen, minneskortet som innehåller bilderna är på vift hemma hos Henning.

Att Balder skrivit på sista ölet att "ölet passar inte riktigt till ölet" får mig förvirrad nu när jag läser det en månad efter han skrivit det. Men han menade säkert något väldigt vettigt när han skrev det.

Inga kommentarer: