2010-08-02

Harviestoun Number of the Beast - Metal Edition


Woe to you o earht and see
for the devil sends the beast with wrath... Många av oss känner hur det drar längst ryggraden av att 60.000 andra Iron Maiden fans skriker(sjunger) med till The Number of the Beast. Låten från skivan med samma namn, en av de absolut bästa skivor som någonsin släpts enligt mig.


NU gör Haviestoun en öl i dess ära.
Med det lite roliga artikel nummret 16666 finns nu The Number of the Beast - Metal edition i vissa butiker runt om i Sverige.

Som första ölblogg i Sverige så följer nu Ölrådes medlemmen Balder's omdömme.


Land: Storbritannien
Distrikt: Skottland
Alkoholhalt: 6,7 %
Färg: Gyllengul färg.
Doft: Stor, nyanserad, hunlearomatisk doft med inslag av halm, honung, aprikos, bröd och citrus. Smak: Fruktigt, humlearomatiskt öl med inslag av halm, honung, aprikos, bröd och citrus.
Användning: Serveras vid 10-12°C som sällskapsdryck eller till smakrika rätter av lamm- eller nötkött
Av doften känner man direkt att det är ett fruktigare ale, man känner direkt att det är en välhumlad öl. Detta känner man direkt man smakar på den oxå. Första smaken är len och fin för gummen och eftersmaken är lång och humlesmaken håller verkligen i.
Ja det är ett fint öl, men om det är en "metal öl" vet jag inte. Jag har lyssnat på metal i hela mitt och jag hade nog gärna sett ett mer komplext öl som en metal öl.

Jag råder dock ALLA maiden älskade att smaka på the number of the beast. Det är ett gott öl, och ja det är faktiskt jävligt kul att någon gör så här.
Bruce Dickinson har i en intervju berättat att när dom kommer till en spelning så kräver dom att man inte serverar några komerciella skit öl (läs Carlsberg, Heineken osv.) utan man vill ha "localy brewed".
Som öl och metal älskare så blev inte mitt förtroende för Iron Maiden sämre vill jag lova!

Men åk till din vinkällarbutik och köp minst en Harviestoun The number of the Beast - Metal Edition för 24.90 riksdaler.






3 kommentarer:

Henning sa...

Bra jobbat Balder! Jag är så sjukt sugen att smaka detta öl..

Balder sa...

Det tycker jag absolut att du ska. Vist britter ska inte göra en välhumlad öl, men denna kommer undan eftersom den ju har 6,66% alkohol!
Nej den är riktigt ball faktiskt, men ingen jätte speciellt.

Balder sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.