2010-08-17

Unibroue - Éphémére Blackcurrant

Som många vet är jag inget större fan av fruktöl. Men jag har kan se det goda i det hela. Jag är tycker tex att många äppleöl är goda och att Rouges Juniper ale är väldigt fin.

Men nu har jag hittat mig en riktig liten favorit.

Éphémére från Unibroue.
Detta är från början ett äpple öl. Men som fick bli något så exotiskt som ett svartvinbärs öl.

Att Unibroue kan göra väldigt goda öl, liknande vid de belgiska jättarna viste nog många, men att dom kunde göra fruktäl det trodde jag aldrig.
Jag kan börja med att berätta att detta öl tyvärr bara är tillgängligt i Kanada, men min sambo har ju sin syster där så det var inte helt omöjligt att få tag på om vi säger som så!

Ölet i sig är som sagt ett äpple öl som istället smaksatts med svartvinbär. Det har ganka höga 5.5 % alkohol för en fruktöl och en IBU på 8.5. Eller med andra ord, detta är ingen besk öl direkt. Snarare tvärtom, att den kan räknas som anigen sur. Den blir aldrig riktigt sur, utan den håller uppe en mycket fin nivå av sötma utan att någonsin kännas söt. Ölet är mycket friskt och fint en sommarkväll.


Jag drack ölet på balkongen en mycket varm dag med ölråds kollegan Ekström, så den satt som ett plommon i en gåsaröv, som vi säger i skåne.
Färgen är förutom den mycket lockande etiketten det bästa med ölet. Under ett fylligt skum så kommer det fram en fin rosa nyans som senare går över i en vinröd inbjudande dryck.

Doften är som en sommaräng med nyutslagna blommor, ja detta är nästan som ett sago öl. Nu tror ni säkert att jag är helt förälskad. Nja, det är väl ett av de bästa frutkölen jag druckit. Men det står sig inte mot ett moget Barley wine eller en smakrik stout direkt.

Om man ska översätta Éphémére så blir det till engelskans Ephemeral, som väl betyder i stil med kortlivat.

om man Wikipediar det så står det så här: "Typically the term is used to describe objects found in nature, although it can describe a wide range of things."






2 kommentarer:

Jonas sa...

Konstigt att just vinbärsölet bara skulle finnas i Kanada.
Jag drack äppelvarianten av Éphémére i Oregon(flaska)förra sommaren&Tranbär för några månader sedan i Alaska(fat).
Inga fantastiska öl, men ändå helt ok.

Balder sa...

Som du säger om äppleölen, dom är bra, men det är ingen wow känsla.

Fan tranbär har jag bara hört talas om. Och inte har jag hittat den i Alaska. Där fick man ju leva på Alaskan Amber, som iofs var en helt ok öl. Dock är det coolt att du hittat den på fat.

Jag ska personligen dra äöver till Kanada nästa sommar, får se om jag kan övertala frugan att ta ett par dagar på andra sidan än vi är vana vid.
Så jag kan få tag på alla öl jag vill ha! Det går hon säkert (inte) med på.