2010-08-03

Sierra Nevada Bigfoot Ale

Inne på Systembolagets tillfälliga sortiment i vissa butiker.Var och köpte 4 sorters nya öl idag och detta var en av dem.
Har inte varit jätteförtjust i detta ölet innan men tänkte att man kan ju ge det en chans till.

Systembolaget säger:

Sierra Nevada Bigfoot (nr 11756)
Land:  USA
Distrikt: USA
Alkoholhalt: 9,6 %
Färg:  Rödbrun färg.
Doft:  Stor, tydligt humlearomatisk, maltig doft med inslag av apelsin, knäck, örter, ljus sirap och rågbröd.
Smak: Smakrik, tydligt humlearomatisk öl med påtaglig beska, inslag av apelsinskal, knäck, rågbröd, aprikos, ljus sirap och örter.
Användning: Serveras vid cirka 10°C till mycket smakrika kötträtter eller som sällskapsöl.


Halvmörk i färgen, oklar, med ett lite smutsigt gult skum.
Doften är mycket humle och lite grästoner.
Smaken är en bomb. En bomb full med humle som sitter kvar länge i gommen. Dock är den som jag minns den. För det första, om man köper vad de kallar för "barley wine style" vill man inte ha nåt som är mer likt en imperial IPA/Double IPA eller liknande... Humlen tar över helt och dödar det mesta av de andra smakerna som kanske fanns där, vem vet. Jag är ingen "hop-head", men jag har lärt mig uppskatta IPA mer än tidigare, men detta är fortfarande ingen större sensation enligt mig. Dock prisvärd om man gillar den. Det blir mitt korta omdöme om denna.



Inga kommentarer: