2010-08-31

Ett öl för alla?

Imorgon släpps det fem nya öl på systembolaget.
Ja jag talar om det tillfälliga sortimenten.

Om jag skulle välja en av dessa öl och välja den mot Ölrådets medlemmar så skulle jag bjuda mina kollegor på dessa öl.

Till Olsson beställer vi in en Belgare.
XX-Bitter

Land Belgien
Alkoholhalt 6,2 %
Färg Gul färg.
Doft Stor, fruktig, nyanserad, humlearomatisk doft med inslag av rågbröd, aprikos, citrus och örter.
Smak Nyanserad, fruktig, humlearomatisk smak med påtaglig beska, inslag av rågbröd, aprikos, ljus sirap och citrus.

Jag tror att detta öl passar bra till Olsson för att det är en belgisk bitter som borde passa hans smaker. Bryggare till detta öl är för övrigt De Ranke.

Till Eberlund delar jag ut en Skotte:

Traquair

Land Storbritannien
Alkoholhalt 10,0 %
Färg Brun färg.
Doft Komplex, fruktig, knäckig doft med inslag av aprikosmarmelad, fikon, ljus sirapslimpa, smörkola och citrus.
Smak Komplex, fruktig, knäckig smak med viss sötma, inslag av torkad frukt, smörkola, ljus sirapslimpa, citrus och örter.

Eftersom jag vet att Eberlund gillar 900an så borde detta barley wine vara något i hans smak. Detta är dessutom ett öl som passar perfekt för lagring. Ölet är en brygd med samma namn som bryggeriet, Traquair House.

Till Röstlund finner vi en amerikansk microbryggd

The Maharaja

Land USA
Alkoholhalt 10,2 %
Färg Orangegul färg.
Doft Stor, komplex, tydligt humlearomatisk doft med inslag av apelsinmarmelad, sirapslimpa, knäck och örter.
Smak Komplex, tydligt humlearomatisk smak med påtaglig beska och liten sötma, inslag av aprikos, passionsfrukt och citrus.

The Maharaja är en imperial IPA från Avery. Vi vet ju att Röstlund gillar amerikanska smakrika IPAs som t ex Torpedon från Sierra Nevada.
Detta ska vara en av Averys mest uppskattade öl.

Till Ekström finner vi även en öl från Avery, men denna gången en säsongsöl.

Seventeen

Land USA
Alkoholhalt 8,7 %
Färg Mörk, brun färg.
Doft Stor, nyanserad doft med inslag av rågbröd, kaffe, choklad, mörk sirap och torkad frukt.
Smak Nyanserad, rostad smak med tydlig beska och viss sötma, inslag av kavring, kaffe, choklad, soja, mörk sirap och örter.

Det än en black lager, något som verkligen borde passa våran egna lilla maj-bock Ekström. Ska vara en sötare black lager. Den är för övrigt torrhumlad för att göra den lite roligare. Ekström var tidigare med och smakade på fifteen som var en annorlunda höjdare.

Sist ut blir då Henning och det är nog ingen överraksning att ölet jag pressenterar till honom är även som för Eberlund en skotte.

Innis & Gunn Highland Cask

Land Storbritannien
Alkoholhalt 7,1 %
Färg Brungul färg.
Doft Nyanserad, fruktig, maltig doft med inslag av fat, aprikos, bröd, smörkola och vanilj.
Smak Nyanserad, fruktig, maltig smak med inslag av fat, dadlar, smörkola, aprikos och vanilj

Drycken från Edinburgh har alltid värmt Hennings hjärta lite extra. Innis & Gunn har lagrat denna dryck på ekfat och jag har för mig att detta var en kanonöl och att både jag och Henning njöd av denna på Bishops Arms för något år sedan.
Jag undrar dock hur systembolaget känner doften av fat?!?

För Balder blir det dessa öl från bolaget.

XX-Bitter 24.90kr
Traquair 39.90kr
The Maharaja 78.80kr
Seventeen 79.20kr
Innis & Gunn Highland Cask 26.90kr

Vi ses på bolaget imorgon!

2 kommentarer:

Almryd sa...

Låter gott. Du får gärna bjuda :)

Balder sa...

Nej ni får bjuda mig!
Om man köper en av var så kostar det 250 kr, eller 249,70 kr.