2009-12-17

Lagringsfrenzy

Även jag blev inspirerad av lagringen och framförallt efter mig Samichlaus i måndags. Så jag vill inte vara sämre än mina kollegor Eberlund och Olsson.

Grejen är att jag vet att Röstlund har ett fint förråd undanstoppat, han får gärna krita ner dom han har!


Samichlaus
En som sagt spännande öl som endast bryggs den 6e december varje år innan det lagrat och underjäses på fat. Bör enligt mig lagras lite längre innan det smakas av igen.

Systembolaget säger:
Land: Österrike
Alkoholhalt: 14.0%
Färg: Ljus, guldbrun färg med grön nyans
Doft: Nyanserad, maltig, knäckig doft med inslag av dadlar, sirap, knäckebröd och humle
Smak: Söt, nyanserad maltig smak med inslag av dadlar, farinsocker, pommerans och mörk sirap.
Pris: 41.90 kr (330 ml) Systembolagets tillfälliga sortiment


N'Ice Chouffe
Jag lånar det Olsson redan skrivit ner för jag känner på mig att detta är ett öl att lagra: Otroligt prisvärd belgisk julöl. Murrig och kryddig smak med bra studs. Det är nästan så att man borde köpa sig ett större lager. Jag undrar dock hur många flaskor Systembolagets testare hade fått i sig när han klacificerade färgen som bärnstensfärgad. Väldigt svarta bärnstenar i så fall.
Land: Belgien
Distrikt: Belgien
Alkoholhalt: 10,0 %
Färg: Kopparfärgad.
Doft: Stor, fruktig doft med inslag av torkad frukt, smörkola, pepparkaka och timjan.
Smak: Smakrik öl med viss sötma, inslag av apelsin, lakrits, smörkola och timjan.
750 ml / 54:90 kronor / Systembolagets tillfälliga sortiment

Nils Oskar Julöl
Klockrent den bästa julölen i år, gör det bara för att det är roligt och se om jag tycker lika mycket om den nästa år!

Systembolaget säger:
Land: Sverige
Alkohol 7.7%
Brungulfärg
Doft: Stor, maltig, rostad doft med inslag av choklad, soja, kaffe, aprikos och vörtbröd.
Smak: Smakrik, maltig rostad öl med tydlig beska, inslag av soja, kaffe, aprikos, vörtbröd och lakrits.
Pris: 49.90 kr (500 ml)

Nögne ö Underlig Jul
Samma som med Nils Oscar, denna kan vara rolig att ta fram nästa år för att se hur den smakar då. Tror på ett spännande öl då.

Systembolaget säger:
Land: Norge
Alkohol 6.5%
Mörk, rödbrunfärg
Doft: Komplex, mycket kryddig, humlearomatisk doft med inslag av kanel, rågbröd, ingefära, mörk sirap och rök.
Smak: Smakrik, komplex, kryddig öl med tydlig beska och rostad ton, inslag av kaffe, mörk sirap, ingefära, kanel och pommerans.
Pris: 45.90 kr (500 ml)

Avery Hog Heaven Ale
En väldigt smakrik öl som är som namnet antyder, svinigt god! Skulle nog vilja kalla detta för ett barley wine mer än en ale. Tror även här att denna blir mycket bättre med tiden.

Systembolaget säger:
Land: USA
Alkohol 9,2%
Färg: Rödorange
Doft: Fruktig, komplex, humlearomatisk doft med rostad ton, inslag av hallon, aprikos, smörkola, citrus och örter.
Smak: Fruktig, komplex, humlearomatisk öl med tydlig beska, inslag av hallon, aprikos, smörkola, mandarin och mynta
Pris: 79.90 kr (650 ml)

Rigor Mortis Abt
En öl jag aldrig har smakat, den står i lagringshyllan, men vi får se efter helgen om den kommer att stå kvar där. Kul med öl från Kanada tycker jag som kanadavän! Flickvännen ska för övrigt dit i februari (utan mig fy fan) så hon kanske får en beställning på mer öl!

Systembolaget säger:
Land: Kanada
Alkohol 10,5%
Färg: Oklar, brunfärg
Doft: Nyanserad, fruktig, aningen bränd doft med inslag av honung, kaffe, lakrits, och torkad frukt.
Smak: Nyanserad, fruktig, aningen bränd smak med viss sötma, inslag av torkad frukt, honung, knäck och lakrits.
Pris: 34.90 kr (341 ml)

Sen tidigare finns även denna två öl i samlingen.

Chimay Vit
En klassiker som är värd all möda i världen!

Systembolaget säger:
Land: Belgien
Alkohol 8,0%
Färg: Aningen oklar, mörk, gyllengul färg.
Doft: Nyanserad, något kryddig doft med inslag av malt rökelse, jasminris och enrisrök.
Smak: Smakrik, nyanserad, fruktig öl, inslag av humle, bittra örter och pommerans
Pris: 26.90 kr (330 ml) men min flaska är en 750 ml!

Ja nu kommer det mest spännande, detta har jag förvarat i FEM år!

Mjöd
Kan inte säga så mycket mer än så! Men inte fan gick det att dricka när det tappades upp på krus. Det är inte en flaska, så det är lite roligt. Men om det är gott nu fyra år senare...det vet nog basra gudarna. Tur att mitt namn är en gammal asa gud, för annars hade jag nog aldrig orkat hålla det så länge.

2 kommentarer:

Balder sa...

korrekturläsning kanske skulle behövas! Det gick ganska så fort idag!

Röstlund sa...

Mitt förråd är fint, än så länge. Nils Oskar är en klar favorit, helt klart.
Hittade den här: http://dricks.taffel.se/taffel/2009/12/08/note-nils-oscar-julol/
knyter även an till lagringsdebatten som förekommit på sidan.