2009-12-03

Julöl, en genomgång vol 1

Anchor Christmas Ale


Systembolaget säger:
Land: USA
Alkohol 5.5%
Mörk brun färg
Doft: Nyanserad, humlearomatisk, rostad doft med inslag av vörtbröd, ingefära, kaffe, kryddnejlika och malt.
Smak: Nyanserad, humlearomatisk, rostad kryddig öl med inslag av vörtbröd, ingefära, kaffe, och malt.
Pris: 24.90 kr (355 ml)

Balder säger: Jag stälde mitt största hopp till Anchor, med tanke på att jag var helt frälst av av deras julöl 2008. Men detta är år 2009 och jag måste säga att jag nog har tappat de smaklökar jag hade då. För årets upplaga är mycket sämre. Men det kommer säkert en julöl från Anchor 2010. Bättre då är min hälsning till San Fransisco.
För att nämna något om smaken så är det ganska så sur om man jämför med de andra julölerna. Mer beska och fyllighet, samt någon spännande smak önskas till nästa års upplaga. Då blir det nog en mer spännande och godare öl.

Julöls index: 5/10

Corsendonk Christmas Ale

Systembolaget säger:

Land: Belgien
Alkohol 8.5%
Mörkbrunfärg
Doft: Fruktig, nyanserad, kryddig doft med inslag av pomerans, ingefära, kardemumma, mörk sirap, aprikos och humle.
Smak: Balanserad, kryddig fruktig öl med inslag av pommerans, ingefära, kardemumma, mörk sirap, aprikos och humle.
Pris: 20.90 kl (250 ml)


Balder säger: Systembolagets jury har väl inte helt fel i doften, men i smaken har dom fel. Att den är fruktig märks väl. Men att det är en julöl vet jag inte. Det är ett gott öl, men som julöl faller den. Kan tänka mig att detta är ett öl för mina kollegor Henning och Ekström då denna ölen blir lite surare med fruktsmaken.

Julöls index 6/10


Mariestads Julebrygd

Systembolaget säger:
Land: Sverige
Alkohol 5.8%
Mörkbrunfärg
Doft: Fruktig, något kryddig doft med inslag av ingefära, aprikos och kavring.
Smak: Fruktig, något kryddig smak med viss sötma, inslag av knäckebröd, kaffe och humle
Pris: 16.90 kr (500 ml)

Balder säger: Ärligt? Vem fan kom fram till att den smakade kryddigt? Jag kände mer eller mindre ingen smak alls. Nej jag spenderar nog julafton med en julöl från tuborg från bordershoppen för 5 spänn!

Julöl index: 2/10


Nils Oskar Julöl

Systembolaget säger:
Land: Sverige
Alkohol 7.7%
Brungulfärg
Doft: Stor, maltig, rostad doft med inslag av choklad, soja, kaffe, aprikos och vörtbröd.
Smak: Smakrik, maltig rostad öl med tydlig beska, inslag av soja, kaffe, aprikos, vörtbröd och lakrits.
Pris: 49.90 kr (500 ml)


Balder säger: Dyrast än så länge, men det är helt klart värt det. En sagoligt god julöl. Denna köpte jag två av. Sprang genast tillbaka till bolaget och köpte fyra till. Det är verkligen ett smakrikt öl, man känner verkligen julkänslan i den. Man blir lugn, harmonosk och verkligen, verkligen jätte glad av att dricka den. Det går som ett rus från munnen ner genom hela ryggraden och sprider glädje. Av tomten önskar jag mig mer julöl!


Julöls index: 8/10

Nögne ö Underlig Jul


Systembolaget säger:
Land: Norge
Alkohol 6.5%
Mörk, rödbrunfärg
Doft: Komplex, mycket kryddig, humlearomatisk doft med inslag av kanel, rågbröd, ingefära, mörk sirap och rök.
Smak: Smakrik, komplex, kryddig öl med tydlig beska och rostad ton, inslag av kaffe, mörk sirap, ingefära, kanel och pommerans.
Pris: 45.90 kr (500 ml)


Balder säger: Nögne ö, det kompromisslösa bryggeriet har gjort det igen! Ett fylligt och beskt öl som sitter som ett sviskon i en gåsaröv! Den känns mycket julig och det är något jag inte riktigt kan sätta fingret på. Det är en smak som påminner om julen, kan vara nejilika, kan vara ingefäran...det är det som är kul med Nögne Ö, mystiken.


Juöls index 7/10

Samuel Adams Winter lager


Systembolaget säger:
Land: USA
Alkohol 5.6%
mörk, bärnstensfärg
Doft: Nyanserad, fruktig, humlearomatisk doft med inslag av apelsinskal, rågbröd, knäck och ingefära.
Smak: Nyanserad, fruktig öl med viss sötma, inslag av humle, apelsin, torkade, aprikoser, ingefära och knäck.
Pris: 16.90 kr (355 ml)


Balder säger: En lager är en lager är en lager. Det blir inte juligt. Men jag undrar hur systembolagets jury säger att det är en mörk bärnstensfärg. bärnsten, ja. mörk nej! Smaken är det inget fel på, men nä. Faller mig inte riktigt i smaken

Juölsindex: 3/10

Shepherps Neame Christmas Ale


Systembolaget säger:
Land: Storbritanien, England
Alkohol 7.0%
Bärnstensfärg
Doft: Fruktig, humlearomatisk doft med inslag av torkade aprikoser, ingefära och kaffe.
Smak: Fruktig öl med inslag av ljussirap, aprikoser, ingefära och pommerans.
Pris: 28.90 kr (500 ml)


Balder säger: Jag drack denna på Pickwick som en första öl, det gjorde inte susen direkt. Första smaken är oangenäm. Men efter ett tag så växer den en aning. Beskan tar inte över vilket är lite synd då den känns i en liten sur ton. Kunde varit mycket bättre.

Julölsindex: 3/10


Bara för att den inte finns på bolaget så vill jag berätta om
Klostenbrauerei Weltenburg - Winter traum

Det är ett lageröl och det smakar som ett lageröl. Men jag dricker nog faktiskt hellre den än en Mariestads. Men på frågan om jag köper den igen så ställer jag mig nog frågande.



vid nästa juälsgenomgång kommer öl som:
Mikkeler - Fra till
Saint Landelin - Spécial noël

2 kommentarer:

Almryd sa...

Du drack inte alla dessa på en gång va? :)

Ser fram emot att se vad du tycker om Fra Til.. druckit 2 såna själv, ska ge bort en i julklapp och ska lagra en. Underbar :D

Balder sa...

Ja den kommer så snart. Haha, nej alla intogs inte på samma gång! Då hade jag nog inte haft en ända smaklök kvar till den sista!