2009-12-10

Julöl: Samuel Adams Winter Lager 2009

Balder har ju redan hunnit avlägga en personlig rapport gällande denna öl, men han har å andra sidan tagit sig igenom större delen av Systembolagets julsortiment på rekordtid. Så jag tar mig friheten ändå. Ölrådets första gästrecensent figurerar även nedan!


Olsson säger:
Samuel Adams Boston Lager är ett av mina absoluta favoritlager, så oddsen var väl ganska höga för att jag skulle gilla även denna. Det är ingen besvikelse, men absolut inget utöver det vanliga. Fruktig doft och smak, precis som Boston Lagern, fast med lite tamare smak. Lätt kolsyra och nästan obefintligt skum. För klen kryddning för att göra sig som ett bra julöl, enligt mig. Bara kolatonerna som slår igenom beskan. Men lager är kanske inte så tacksamt som julöl heller. Alkoholsmaken tränger igenom, trots den låga volymprocenten. Prisvärd.
Julölsindex: 5


Linda säger:
En söt, behaglig nästan cideraktig doft följs av en lika söt och behaglig smak som först träffar tungan. Julkänslan infinner sig genom den subtila aromen av kola och svåridentifierbara julsmaker. Den beska eftersmaken drar dock ner helhetsintrycket och munnen skulle behagas av en aning mer kolsyra.
Julölsindex: 6


Systembolaget säger:
Land: USA
Distrikt: USA
Alkoholhalt: 5,6 %
Färg: Mörk, bärnstensfärgad.
Doft: Nyanserad, fruktig, humlearomatisk doft med inslag av apelsinskal, rågbröd, knäck och ingefära.
Smak: Nyanserad, fruktig öl med viss sötma, inslag av humle, apelsin, torkade aprikoser, ingefära och knäck.
355 ml / 16:90 kronor / Systembolaget tillgälliga sortiment



Inga kommentarer: