2009-12-09

Julöl, en genomgång vol 2

Eriksberg Julöl

Systembolaget säger:
Land: Sverige
Alkohol: 5,6 %
Mörk rödbrunfärg
Doft: Maltig, något kryddig doft av kavring och aprikos.
Smak: Maltig, något kryddig med viss sötma, inslag av knäckebröd, aprikos och humle
Pris: 16.90 kr (500 ml)

Balder säger: Eriksberg är inte direkt känt som ett bättre bryggeri, mer ett svennebryggeri i stil med Mariestads. Deras julöl smakar inte sämre än Mariestads, men det smakar inte heller så mycket. Intressant doft, men mer än så blir det tyvärr inte. Men jag köper nog en Eriksberg före en Mariestads. Så ett litet plus i kanten.

Julölsindex: 2/10

Nils Oscar Kalasjulöl

Systembolaget säger:
Land: Sverige
Alkohol: 5,2 %
Orangebrun färg
Doft: Nyanserad, humlearomatisk doft med inslag av malt, vörtbröd, jasminris och apelsin.
Smak: Humlearomatisk, maltig öl med inslag av knäck, jasminris och apelsin
Pris: 19.00 kr (330 ml)

Balder säger: Oj man blir spänd så fort ölen når glaset, färgen är verkligen spännande och den doftar faktiskt lite fruktigt om man verkligen känner efter. Det är troligen apeslinen som sätter av lite av doften. Smaken är len som en smekning på ryggen av någon man tycker om. En mycket bra julöl faktiskt. Jag föredrar dock Nils Oscars vanliga julöl och Mikkelers Fra till. Men som komplement är den lysande!

Julölsindex: 6/10

Mikkeller Fra Till

Systembolaget säger:
Land: Danmark
Alkohol: 8.0 %
Tät, mörk, brunsvartfärg
Doft: Stor, komplex, kryddig, doft med rostad ton, onslag av muscovadosocker, kaffe, mörk choklad och lakrits.
Smak: Balanserad, komplex öl med tydlig beska, inslag av pumpernickel, farin, mörk choklad, torkade fikon och stjärnanis.
Pris: 79.90 kr (750 ml)

Balder säger: OJ! När man läser om den så verkar den verkligen svår. Min ölrådskollega Ekström klarade till exempel inte av den (troligen kaffesmaken). Men Mikkeller bjuder upp till dans och min tunga vill med! Det är verkligen en spännande upplevelse. När man häller upp i glaset så påminner det om olja, men smaken sprider sig fort upp till min näsa och den luktar verkligen underligt. Jag förstår att jag är uppe för en smakupplevelse. Upplevelse, ja det är det verkligen. Frågan är bara om inte Mikkeller har gått ett steg för långt i smaken. Jag tror att den kommer att bli helt underbar med lite lagring som Eberlund och Olsson håller på med. Jag hoppas att jag får smaka när den väl knäcks.
Passar sig nog faktiskt inte som ett rent julöl, men det är ett gott öl. Det är ett mycket gott öl!

Julölsindex 7/10

Kuriosa: För er som inte vet vad Muskovadosocker är så är det i snabba drag ett råsocker som är väldigt lite behandlat för att det ska behålla sin smak. Mycket likt farinsocker.

Oppigårds Winter Ale

Systembolaget säger:
Land: Sverige
Alkohol: 5,3 %
Mörk, rödbrun färg
Doft: Nyanserad, humlearomatisk, fruktig doft med inslag av jasminris rågbröd, knäck och tallbarr.
Smak: Nyanserad, humlearomatisk, fruktig öl med inslag av jasminris, rågbröd, knäck och apelsin
Pris: 25.60 kr (500 ml)

Balder säger: Ja detta var en på förhand tippad outsider. Tyvärr så blir inte Oppigårds Winter Ale mer än en outsider. Det är ett bra komplement till dom andra. En klart bra budget variant måste jag säga. Smaken är inte så fruktig som den sägs vara, mer besk än fruktig. Jag gillar beska öler. Så jag vet inte om jag kan ge den ett helt rättvist resultat dock. För den nosar på en 7a, men den är inte bra nog.

Julölsindex: 6/10

Saint Landelin Spécial Noël

Systembolaget säger:
Land: Frankrike
Alkohol: 6,8 %
Gulorange färg
Doft: Humlearomatisk doft med inslag av jasminris, vitt röd, apelsin och korianderfrö.
Smak: Humlearomatisk, fruktig öl med viss sötma, inslag av jasminris, knäck, apelsin och korianderfrö.
Pris: 46.90 kr (500 ml)

Balder säger: Wow! Detta var en överraskning! Det bästa som kommit ur Frankrike sen Bierre Nouvelle. Ja detta var en bra julöl. Når inte riktigt upp till Nils Oscars höjder. Men den är bättre än Mikkeller som julöl sett. Detta är en mycket fruktig och söt öl. Inget som jag på förhand hade trott mig tycka om. Men jag känner en viss förälskelse till detta ölet. Det är klart, när första klunken kom så gjorde Wayne Rooney 1-2 till Manschester United och då blev det ett extra glädjemoment. Tyvärr så stannade jag på 11 rätt och ca 500 kr rikare (minus det jag spelade för). Fast jag blev en upplevelserikare på detta underbara öl. Jag tror att mina kollegor Henning, framförallt, men även Eberlund hade älskat detta öl. Jag grämer mig lite att jag "bara" gav Nils Oscar en 8a. För denna förtjänar en plats som näst bäst av julölerna. Fuskar och får in en o.5 poängare till detta underbara julöl.

Julölsindex 7(.5)/10

Spendrups julbrygd

Systembolaget säger:
Land: Sverige
Alkohol: 5,3 %
Mörk, rödbrun färg
Doft: Maltig, aningen bränd doft med inslag av vörtbröd och farin.
Smak: Maltig, aningen bränd smak smak med inslag av vörtbröd och apelsinskal.
Pris: 14.90 kr (500 ml) inklusive 0.90 kr pant

Balder säger:
Nej men Spendrups, hörde ni mitt skrik ända upp till bryggeriet i Grängesberg? Ta lite hjälp av era kära kollegor i Dalarna Oppigårds och skärp till er. För den är inte värd mycket mer än panten man tydligen får betala för. För övrigt så kan jag meddela att jag inte drack denna ölen för att jag köpt den. Nej den serverades på julbordet jag gick med på jobbet.
Om någon undrar om vad jag tyckte om smak och doft? Ja det undrar jag med, tur att man fick några Skåne akvavit under västen för det gjorde resten av kvällen bättre. Smaklölarna docg nämligen lite med dem.

Julölsindex: 1/10

Sierra Nevada Celebration Ale

Systembolaget säger ingen om denna för den finns inte i sortimentet.

Balder säger: Iallafall att det är en julöl med en mörk, rödbrun färg. Den har 6.8 % alkohol och serveras precis som alla andra Sierra Nevadas öler på 355 ml flaskor.
Det är ett ganska typiskt amerikanskt julöl. Dom smakar inte riktigt som dom ska. Men det är ett gott öl, det går det inte miste på.

Julölsindex: 6/10

Vid nästa och sista genomgång kommer det några spännande inslag. Dom svenska lägger jag nog åt sidan lite och provar mer några utlänska öler. Men kom ihåg att det är en svensk öl som ligger på första plats just nu!

3 kommentarer:

Patrik Olsson sa...

Hur fanken hinner du med att prova alla öl!? Du kan ju inte ha varit nykter en dag sen november! Kul att läsa, och kul att det är så mycket aktivitet här!

Almryd sa...

haha undrade precis det samma. Jävla tempo på dig!

Men japp, kul att det händer lite mer på bloggen!

och du, använd en hr-tag i slutet av dina inlägg i html-koden så det avgränsar till nästa inlägg :)

Balder sa...

Jamen va fan, ska ni klaga på att jag dricker mycket nu oxå?
Men nej, det har varit väldigt mycket öl nu på senaste. Det lär inte bli bättre ett tag fram över heller. Jag menar, helgen ska jag dricka öl och om två veckor är det Ölråd!

Eberlund...Que? What? HR-tag?