2011-08-23

Ölråd 20110805 - Röstlund. Brooklyn Sorachi Ace, Amager/Goose Island Rye King, Mikkeller/Three Floyds Ruggoop Rye Wine & Rogue XS Old Crustacean -08

Lite sent som sig bör tänkte jag uppdatera bloggen igen med senaste Ölrådet vi haft. Bara drygt två veckor det tagit mig att få det gjort men här kommer det!

Kvällens värd var Röstlund som bjöd in till sitt nya förortsradhus. Trevligt trevligt! Röstlund valde att vara lite old school och skippa den sedvanliga powerpointen för att presentera öl. Han använde istället ett jättestort block fastsatt på en stege. Funkar det också.

Kvällens första öl var:

Brooklyn Brewery Sorachi Ace
Land: USA
Alkoholhalt: 7.6%
Pris: 109 kr / 650 ml (vill Röstlund minnas att den kostade).

Röstlund hade läst på beerswedens forum där någon skrev att saison passar fint med grillad brie. Eftersom Röstlund precis införskaffat en ny Weber-grill var saken biff (eller brie). Han grillade helt enkelt två hela brieostar till oss och bjöd på vitt bröd till. Gott att doppa i osten och gott till ölet!

Röstlund: Jag har en förkärlek för amerikansk saison, den extra humledosen tycker jag passar saisonens
jordighet. Brooklyns bidrag doftar härligt av den åtråvärda humlen, en del peppar kommer krypande och kittlar nästan näsan. Smaken är ganska mild, men eftersmaken är lite rivig ala jordfräs. Inte den bästa am-saisonen, men ok.
Betyg: 6

Balder: En mycket mild saison måste sägas. En trevlig dryck som jag anser är en bra svalkande sommardryck. En mild humleton av sorachi ace humlen; denna frontar en mild jäst och torkad aprikossmak. Lite förhöjande vitpeppar touch. För kort eftersmak som sänker ner betyget en aning.
Betyg: 6

Olsson: Saison! Jag gillar det. Sorachi är en humlesort jag ofta är skeptisk mot (tänker Nils Oskar Sorachi blond), men detta är riktigt bra. Lite surt och med en viss ekspånssmak i en mängd som till och med jag hanterar.
Betyg 7

Ekström: Rätt mild ton av aprikos som gör att det blir lite extra somrig. Kan inte komma ihåg senast jag drack en Saison... men jag får väl börja dricka lite mer av dessa! En härlig humlad avrundad smak. Men jag måste säga att ost och bröd förhöjer som det var utlovat! 6 i betyg som en bra sommaröl och kan svalka mig massor i sommar!
Betyg: 6

Almryd: Webergrillad brieost! Känns fint. Det lyfter ölet. Jag gillar inte sorachihumlens konstiga ekfatstoner. Lite för söta. Men med osten till blir det en riktigt bra kombo. Lite mer beska i den hade inte skadat dock. Hyfsad öl men Brooklyn kan bättre. det vet jag och det vet du. Utan osten till hade den fått sämre betyg. Jag betygsätter den som den smakar för stunden, som sig bör.
Betyg: 6

Henning: Den doft som möter dig är stum och innehåller lite mandarin och citrus. Den första smaken är oangenäm med tvål och tvättmedelinslag, men den här ölen växer på dig. Efter två glas går den hem med goda betyg och detta till största delen tack vare att den är ett bra öl i sin kategori. Smakar sädesslag och lite fräsh sorachi. Ett underligt öl.
Betyg: 4

Genomsnittsbetyg: 5.8


Vi avancerade sedan vidare mot lite mer öl.

Amager/Goose Island Rye King
Land: Danmark
Alkoholprocent: 7.7%
Pris: Vet inte, men Schnille skriver i sin recension att han betalade 55 DKK för sin.

Så här tyckte vi:

Almryd: Påminner om Fra Til i doften.Väldigt smooth, lite rökig, skön beska. Väldigt trevligt öl. Kryddig, skulle gått som ett julöl. Saknar ändå lite tyngd, men ändå god öl.
Betyg: 7

Balder: En komplex öl. Helt i min smak när det kommer till komplexitet. En viss vinositet som känns aningen rökig, lite torrt gräs (konstgräs?) och med en fin anisavlutning. Smakar brödigt och det är väl där rågen kommer in. Jobbar in en viss chokladsötma i den rostade eftersmaken.
Betyg: 8

Henning: Grymt cool doft som bjuder på en bredd med allt från bränd kola till limefrukt. Julkänsla och härligt komplex smak som bland annat innehåller mörk choklad, grapejuice, colaflaskor och kaffetoner. Ölet passar en kväll framför brasan eller vinterkvällar under filten.
Betyg: 6

Olsson: Jag blev väldigt exalterad när jag först stoppade näsan i glaset. Det påminde mig om något... Efter en kort fundering slog det mig: Mikkeller Fra Til! Vilken doft! Vilken cream i skummet! Komplexa dofter och en len konsistens. Rökigheten är påtaglig utan att ta över, och en rostad eftersmak med toner av syra och grape. Lite som ett kaffe som stått på värmning lite för länge - på det bra sättet. Perfekt att dricka framför ett nedbrunnet klubbhus på en konstgräsplan ute i Kvarnbys förorter.
Betyg: 8

Ekström: Doft av chocklad och starka smaker av kaffe som är så stark att det mer eller mindre skulle kunna vara en kopp kaffe! Kan tyvärr inte säga att jag kan urskilja råget... Folk här pratar om att det var mycket rostning, det tog ett tag innan jag kunde urskilja det men nu måste jag säga att den blir mer och mer tydlig... känner att jag tyvärr kan inte motivera ett högt betyg så tyvärr:
Betyg: 5

Röstlund: Doftar som en svedd kryddträdgård. Härligt rostad malt. Humlen gör sig först påmind i eftersmaken, med en behaglig efterbeska. Rågen håller ryggraden genom hela klunken. Kunde varit lite tjockare, men å andra sidan så är det inget att bry sig om. Drickbar stout, med råg i ryggen!
Betyg: 8

Genomsnittsbetyg: 7

Kvällens tredje öl blev lite mer danskamerikansk kollaboration med rågtema.

Mikkeller/Three Floyds Ruggoop Rye Wine
Land: USA / Danmark
Alkoholhalt: 9.5%
Pris: 110 kr / 650 ml

Så här tyckte vi.

Henning: En av de mest underbara dofter jag känt i hela mitt liv! Att slå två kloka hjärnor ihop är i detta fallet ett genidrag. Jubileumsgod med koncentrerade klockrena humlesmaker. Tokigt glad blir man av att avnjuta detta ölet som jag gärna hade velat dricka ofta. Fin hallonsmak som visar sin galna amerikanska sida.
Betyg: 9

Ekström: Lite "tvålig", där av de blommiga dofterna som påminner om någon family fresh! Den är lite som ett himmelrike då man inte kan göra något annat än att älska mikkellers konstverk och i detta fallet är det en sammankomst av 2 av de stora konstnärerna! 9,5 % ligger gömda väl i detta barley wine! Härligt och fruktigt och helt underbart!!!
Betyg: 9

Olsson: Komplex och många smaker. Lite sträv och spretig.. lite som en modern variant av en grön wunderbaum. Men den smakar bättre än jag beskriver den.
Betyg: 7

Röstlund: Doftar tallskog! Inte kotte, inte en knippe kottar. Utan en hel skog, där det även börjat växa en hel del tropiska frukter. Smaken är som en våg av persiko/grape/blodapelsinmos. Rågen är väldigt tillbakalutad, fyller väl ut lite. Lätt för ett BW men ack så god.
Betyg: 9


Balder: En verkligt cool doft, lev med det! En vinös doft, som rundas av med humleblomster. Lite shampodoft och pommerans. svårt att förklara, lev med det! Munkänskan är verklgt bra, då den börjar tungt och avslutar med en stickighet ala cayenne peppar, lev med det. Smaken Börjar med humle, kommer in aningen råg. Väldigt dov rågsmak dock, lev med det! Ölet går sen över till en efterbeska med den så stickiga cayenne smaken ut i kinderna. Eftersmaken hänger kvar länge i kinderna. Tyckte att de andra gooparna var bättre, men väl värd sitt betyg, lev med det! Missa inte citrussmakerna som göms i de andra smakerna.
Betyg 9, lev med det.

Almryd: Schysst balanserat barely wine som inte är för sött eller fel på nåt annat sätt. Doftar gott, smakar ännu bättre.
Betyg: 8

Genomsnittsbetyg: 8.5

Det blev även en liten fjärde bonusöl. I oktober 2009 drack vi detta öl och recenserade (se här för den recensionen) med ganska blandade resultat. Det blev en flaska över då och nu har den stått och lagrats ett bra tag till. Blev det nån skillnad?

Rogue XS Old Crustacean 2008
Land: USA
Alkoholhalt: 11,5 %
Pris 139,00 kr / 750 ml

Så här tyckte vi nu, när vi haft två år på oss att bli ännu mer ölnördiga. Jag står tex inte för mitt uttalande om att "jag inte tycker om besk öl" längre. :)

Almryd: Betydligt bättre än sist, beskan i den vi provade för nåt år sen när den var färskare var helt hemsk. Nu har den lagt sig fint och kvar blir ett ganska behagligt barley wine med en underbar doft av russin och torkad frukt. Smaken är lite besk fortfarande, men på ett bättre sätt nu. Går inte överstyr. Smaken har fin sötma som matchar beskan och nu är det ett helt reko öl.
Betyg: 7

Balder: Jag vidhåller vad jag en gång sagt. Detta ölet är fantamig som boxning. Först träffas man av den humliga jabben, sen kommer den raka högern i form av beskan. Beskan har dock lagt sig väldigt mycket. Lagring har fått ölet att må väldigt bra. Jag orkar inte skriva mer efter att ha lyssnat på Ekans omdöme för två år sen.
Betyg: 8

Henning: Idag smakar detta ölet som en Rouge ska göra, härligt fruktigt samtidigt som det bryter in en god beska och smakar balanserat. Om du klarar av power och kraftighet i humle-smackandet så är detta hemmaplan. Jag gillar plommon och chokladbeskan tillsammans med eftersmaken av vinbär. Betyg denna gången blir: 8

Röstlund: Helt overkligt doft med soltorkade, övermogna, russin och mint. Komplex men sansad. Den övervällande beskan har försvunnit. Kvar finns en njutbar dryck. Önskar mig en fullmatad cigarr. Betyg: 8

Olsson: BHAM! Jag gav den en åtta förra gången och det blir en åtta denna gången också.
Betyg: 8

Ekström: kan väl säga så att man har lärt sig att uppskatta denna sortens öl mer nu än vad jag gjorde vi förra tillfället! I mitt förra omdöme fanns det några tidlösa klassiska kommentarer så jag tänker inte göra om detta!
Den var god, bättre än sist =)
Betyg: 7

Genomsnittsbetyg: 7.7
(5.8 gav vi sist)

Det var allt för denna gången. Nästa Ölråd blir den 16:e september och då är jag värd. Då bjuds det bland annat på öl jag kånkat hem från andra sidan planeten.

Inga kommentarer: