2011-08-07

Grillat med öl?

Här kommer en liten sommarhälsning.
Vi har tagit över min sambo Vilses föräldrars hus över veckan.

Det första jag gjorde var att köpa några fina revben som jag slängde ner i en kastrull tillsammans med en Nils Oscars Rökporter.
Förutom Ölen hade jag även i lite grönpeppar och lite rosepeppar. Om ölet inte täcker över allt köttet så häll på lite vatten.

Låt koka på låg värme i ca 2.5 timmar. Jag skojar inte! Minst två timmar.


Efter 2.5 timmar har alkoholen kokt ur, vilket kan vara bra då vissa måste köra hem. Dessutom har revbenen blivit möra och fina. Ett hett tips kan vara att dela på dem innan så att de inte är mer än en decimeter långa.

När koket nu är klart, låt köttet svalna en aning innan man slänger ner det i en plastpåse med lite helt vanligt grillolja. In i kylen.
Låt det ligga i ett par timmar, alt över natten. Ta ut köttet precis innan du ska börja grilla. Ringla honung över köttet och strö en hel del grovmalen svartpeppar på det.
Gilla i några minuter så att köttet blir bränt. Ja bränt, det bidrar till en härlig krispighet för det möra köttet.

Servera med majskolvar och annat som är bra at äta med händerna. Själv så pressar jag gärna en liten citronklyfta över köttet.
Här är när jag gjorde det idag till Röstlund och Ekström. Då hade Röstlund dessutom gjort en klockren coleslaw till!


Dagens grillöl fick bli en Oppigårds - Draken DIPA
Smaklig spis Sverige!

Inga kommentarer: