2011-08-05

Moylans Hopsicle imperial Ale

Ja då var internaionella IPA dagen förbi oss. Lite baksmälla får man leva med. Själv så spenderade jag dagen med jobb, gräsklippning och öldrickning så klart.

När ni läser detta kommer vi just ha ankommit till Röstlund för att spendera kvällen där och ett ölråd vi länge sett fram emot. Röstlund, nyinflyttad i radhus osv.
Dagens ljus faller på en öl från Moylan's. Denna vid namn Hopsicle imperial ale

"A triple hoppy beer" känns som en vinnare för mig. Moylan's är för övrigt ett bryggeri från Californien i USA. Närmare bestämt i Novato. Ingen ort jag tidigare hört talas om, förens nu!
På flaskan stoltserar ölet med en hel del priser. Högst slår nog priset för bästa öl 2006 av "North american brewers association". Men 2006, det har hänt mycket på fem år i bryggeribranchen tänker jag. Men vill prova ölet med ett öppet sinne.
Som sagt, tipple hoppy och på 9.2% ABV. Vad kan möjligen gå fel?

En orange färgad öl, ett litet vitt skum med små bubblor söta som Hennings smilegropar. Jag vet att på bilden ser ölet mer bärnstensfärgat ut. Men det är nog solens fall över ölet.
Inne i flaskan samlas det kvar bubbelspår som för tankarna tillbaka på pappas pilsner han drack till middagarna när vi var små. Nej min pappa var inte suput, han drack "Tuborg lys grön". En lätt/mellanöl som vi inte behöver diskutera mer i detta inlägg!

En GALET intenesiv humledoft är det som når näsan. Det är så att näsan skrumpnar och kläms ihop av den bittra doften. Helt omöjligt att känna någon annan doft än just den bittra humlen. Som att få pinjemun...fast i näsan.

Precis som doften antydde, det är en intensiv och grym humlesmak. Jag menar verkligen wow, vilken sannslöst intensiv humlesmak! Men det betyder inte att det är odrickbart eller inte gott. Tvärtom, det är väldigt inbjudande och väldigt gott. Smaken och beskan sätter sig i varje vrå av munnen och gör att efterbeskan hänger kvar väldigt länge.
Men balanserat, det är det verkligen inte. Det är ändå en sak jag verkligen har börjat uppskatta mer och mer. Balansen.
Jag må vara ett fan av intressanta och smakrika öl. Men detta tappade lite på att den var så häftig. Lite som att krocka utan säkerhetsbälte. Man ville vara cool och åka utan bältet. Men det slutar i en sjukhussäng.

Nej nu spårar jag ur. Skobåtslampan är på plats. NU kör vi ett Ölråds PEPP!

Inga kommentarer: