2010-04-21

Torrhumling och jordgubbsdricka

Ölet jag och Olsson bryggde i lördags har nu blivit omtappat till ett nytt fat för sekundärjäsning. Är hemma sjuk och hade inte något bättre för mig. Första gången jag gör det, ska tydligen bli lite bättre då. Man slipper ha ölet liggandes i bottensatsen hela tiden, kan bli otrevliga smaker då. Passade även på att smaka lite. Tanken var ju en IPA och det verkar inte blivit helt fel. Doften är maltig och med påtaglig humlearom och smaken är bra också. Kändes lite som en Nils Oscar IPA utan kolsyra och lite klenare, men det kanske bara är jag som inbillar mig. Eftersom jag tyckte att den kunde få lite mer humle-fjong passade jag på att torrhumla den också. Det betyder att man lägger i humle i jäshinken och låter det stå. Det ger inte mer bitterhet till ölet men ökar aromen och kan även framhäva humletonerna i smaken. Nu ska man ju egentligen ha ca 28 gram humle per 4 liter eller något liknande.. jag hade inte så mycket humle hemma så fick bli vad som fanns, det vill säga 16g bara på mina 17 liter vilket är väldigt i underkant. Men förhoppningsvis gör det lite ändå för aromen, har använt Cascade-humle som har en väldigt distink doft. Kände att ölet behövde lite extra och förhoppningsvis bidrar detta till en bättre slutprodukt!

I söndags, dagen efter bryggandet, påbörjade jag även ett annat litet experiment tillsammans med sambon. Jag köpte 2 st paket jäst till ölen av någon anledning och hade en över så tänkte man kunde ha den till något. Vi pratade innan om att göra cider men i brist på tålamod med cider (lång lagring innan man ska dricka det) och brist på äpplemust begav vi oss till ICA Maxi för att se om det fanns någon saft man kunde använda för att göra nån typ av alkoläsk/svagt mousserande vin. För att det ska lyckas behöver man saft som inte innehåller konserveringsmedel och man vill ju inte ha en massa E-ämnen heller. Vi hittade bara en enda saft som uppfyllde dessa kriterier. Det var en saft som heter I Love Eco som är ICA's egna ekologiska märke. Den innehöll bara socker och jordgubbsaft och lite citronsyra. Vi köpte 3 st såna och en med flädersmak av samma märke, kostade ca 100 kr. Det kokade vi upp och blandade med jästen och en del extra socker och lät det börja jäsa. Nu har det stått i ca 3 dagar och har med största sannolikhet jäst klart. Passade på när jag höll på med ölet ändå att smaka på det och det smakade inte alls illa! Fanns en risk att all sötma skulle jäsa bort men den naturliga jordgubbssmaken har hållt sig ganska bra och medför lite naturlig sötma på nåt sätt. Annars hade man fått tillsätta extra socker som inte jäser, tex maltodextrin. Tillsätter man vanligt socker fortsätter det bara att jäsa på flaska sen och kommer bara spränga flaskorna eller få kapsylerna att släppa pga övertryck. Det ska få stå nu tills det ska buteljeras vid tillfälle och förhoppningsvis kommer det att bli en uppfriskande sommardryck som även min bättre hälft kan uppskatta. Det är ju nåt fel på henne, hon dricker ju inte öl....

Om någon som läser vill ha det exakta receptet så skicka bara ett mail ( eberlund@olradet.se ) så får du det :) Väldigt enkelt och väldigt billigt och förhoppningsvis blir det riktigt gott sen när det kolsyras. Totalkostnaden för ca 12 liter blir runt 130 kronor och det tog drygt en timme att göra det. Alkoholprocenten på drickan blir ca 5.5%-6% med receptet vi körde med, det beror lite på hur det har jäst ut när det är klart. Kunde inte ta ett prov nu när jag smakade eftersom jag lyckades ha sönder min hydrometer när jag diskade efter förra bryggningen :)



Inga kommentarer: